Doen zaden die ingevroren zijn geweest het nog goed en komen ze uit als je ze plant?

Als zaden (van pepers en paprika's) ingevroren zijn geweest met vrucht en al, komen ze dan nog uit als je ze plant? Of werken ze niet meer?

Toegevoegd na 50 seconden:
Het staat niet in de juiste categorie maar ik kan de categorie tuin niet meer vinden. Excuses!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
7.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Na enig gezoek heb ik Tuin onder Wonen gevonden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat had ik misschien hun en vinde. Het was altijd huis en tuin. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt de kiemkracht van zaad testen door het op een vochtig stuk keukenpapier uit te spreiden, en deze op een warme plek te leggen. Je moet dan wel zorgen dat het keukenpapier niet opdroogt, dus wel regelmatig even met een plantenspuit besproeien.
Zelf heb ik in februari nog zaden uit pepers gehaald die nog van het vorig jaar aan de plant zaten. Die plant heeft in de winter ook wel in de vorst gestaan. Ik heb de zaden wel eerst goed laten drogen in een organza zakje aan een CV buis.
Maar ze waren nog wel kiemkrachtig.

Antwoorden (2)

Je hebt bepaalde zaden die koudekiemers worden genoemd, waar eerst een vorstperiode overheen moet zijn gegaan voor ze kiemen. Deze zaden kan je voor de zekerheid het best een tijdje goed ingepakt tegen vocht in de vriezer gooien. Aangezien pepers en paprika's planten zijn uit een warmer klimaat, ga ik ervan uit dat het zeer beslist geen koudekiemers zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie nu dat de zaden met vrucht en al zijn ingevroren, en dat lijkt me al helemaal geen goed idee aangezien een vochtig zaadje eerder stuk zal vriezen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, dan zal ik nieuwe verse biologische pepers kopen en daar de zaden van gebruiken.
Rieneke1
7 jaar geleden
Waarom koop je niet gewoon een zakje zaad? Dan weet je zeker dat eruit komt wat je wil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vorig jaar heb ik van (supermarkt) paprika's hele mooie nieuwe gekweekt. Als je een paprika of pepers koopt heb je de zaden al er bij.
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat klopt, maar of die soortecht zijn in alle gevallen? Geen idee eerlijk gezegd :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echt, ik had gewoon zaden van die mini oranje paprikaatjes genomen. Zo een emmertje met snack paprika's. Werkte echt goed! De pepers op die manier waren te bitter, niet heet maar bitter. Die wil ik dan van gekocht zaad doen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Succes ermee, klinkt als een strak plan! :)
Max binnen 24 uur na ontdooien zaaien onder 0,5 cm laagje, plantenspuit erover voor het vocht en afdekken met folie of transp. deksel en goed warm zetten, vochtig houden en luchten. Dan wrkt het prima. De zaden van pepers en paprika's zijn heel stevig en zullen niet kapotvriezen (niet omhuld door vocht in zaadlijst).
2 maanden geleden