Ik wil mijn planten meenemen bij verhuizing, hoe kan ik ze meenemen, het is hartje winter?

Ik ga, heel onverwacht, verhuizen, maar wil persé enkele van mijn lievelings- tuinplanten meenemen, hoe kan ik ze meenemen?

7 jaar geleden
in: Tuin
3.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Zou eerst vragen OF je ze mag meenemen.
TurfGraver
7 jaar geleden
Info. http://m.trouw.nl/tr/m/nl/4932/Tuinrubriek/article/detail/2901701/2011/09/11/Planten-verhuizen-mag-dat.dhtml
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan de je het niet over vele vierkante meters hebt maar gewoon stukken wil overplanten naar je nieuwe tuin. In theorie mag dat niet, maar zolang dit beperkt is en je zelf de planten geteeld en verzorgd hebt, loop je juridisch geen risico. Je vaste tuinplanten zijn winterhard. Leg op de stukken die je wil meenemen enkele dagen vooraf een dikke laag bladeren of compost, afgedekt met zwarte worteldoek of plastiek. De aarde zal dan ontdooien. Gebruik geen water om te ontdooien. Deel de planten oordeelkundig. Neem de gewenste stukken mee, zorg dat ze niet bevriezen, langer bewaren best op een koude plaats met weinig licht. Breek in je nieuwe tuin de aarde en verrijk indien nodig de bodem onder de plantplaats. Het planten doe je gewoon zoals in het normale seizoen, gebruik geen bevroren aarde om de plantgaten te dichten. Niet aangieten, wel rondom stevig aandrukken en opnieuw afdekken met een laagje bladeren of compost. Je kan hiervoor ook gemaaid gras van vorige zomer gebruiken.
Voor knollen (cyclamen e.d.) moet je, voor je ze uit de grond licht, de aarde diep genoeg loswerken om voldoende wortel mee te nemen. Bollen kan je gewoon uitdoen en terug planten zoals net beschreven, maar deze zullen wel minder bloem dragen.
Succes!
Inekez1
7 jaar geleden
In geval van een huurwoning is het over het algemeen gewoon toegestaan om planten uit je tuin mee te nemen. Voor hagen rondom de tuin kunnen andere afspraken zijn en soms voor sierbeplanting in de voortuin ook. Wat je in de achtertuin van je huurwoning doet in jouw zaak, vaak geldt wel dat je de bestrating in originele staat (of beter / meer) moet opleveren. Bij mij betekent dat dus bij elke verhuizing dat mijn planten eruit MOETEN omdat er weer allerlei stoeptegels teruggelegd moeten worden.
Ritsuka
7 jaar geleden
overleg het wel, bij mijn huurstichting was ik verplicht de tuin netjes achter te laten.

Het beste antwoord

Spit een flinke kluit rondom de plant los. Probeer zo ruim te werken dat je geen wortels doorsteekt. Schud geen zand van de kluit af maar zet het geheel met zoveel mogelijk zand in een emmer, bak of speciekuip. Afhankelijk van het formaat en soort wortelgroei van de plant zal dit soms heel makkelijk gaan, soms met moeite en soms gewoon niet. Er is altijd kans dat sommige planten het toch niet gaan redden, maar de meeste winterharde soorten kunnen best verplant worden met een beetje vorst in het bovenste laagje aarde.

Bij flink bevroren vochtige kleigrond gaat je dit niet lukken. Heb je wat lossere zandgrond dan kun je daar nog best in spitten. Hoe smaller de spade, hoe makkelijker je door de bevroren bovenlaag heen steekt. Maar om de kluit heel te houden en ook onder de plant te kunnen los steken kun je beter een bredere schop gebruiken.

Geen water geven. Niet vervoeren op een open aanhanger waar de planten door de rijwind nog meer kou krijgen, dus in een busje of desnoods op een aanhanger goed inpakken (kluit + plant). In de nieuwe tuin de planten direct in de grond zetten, niet in potten en bakken buiten laten staan. 20 centimeter onder de grond is het veel minder koud dan bovengronds als het 's nachts vriest!

In de nieuwe tuin een gat graven dat ruim genoeg is. De bovenste laag aarde is bevroren, daaronder niet. Hou de bevroren en niet-bevroren grond apart. Zet de plant uit de emmer in het gat en vul aan met de niet-bevroren grond. Niet aanstampen, geen water geven. Bij voorkeur een laag bladeren ofzo erover.

Als over een tijdje de vorst uit de grond is kun je de planten nog eens opschudden en dan wel de grond licht aandrukken.

Je kunt ook eerst een groot gat maken waar je alle planten nu bij elkaar zet. Open ruimte tussen de kluiten opvullen met niet-bevroren zand, bladafval of houtsnippers. Straks in het voorjaar kun je dan rustig de boel uitplanten.
Inekez1
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is nog iets anders dat je in de gaten moet houden. Als het een koophuis is en je hebt het huis verkocht moet je de tuin achter laten in de staat zoals hij verkocht is. Ook planten in de tuin. Tenzij je dat met de kopers hebt afgesproken.