Zijn paardenbloemen meerjarig?

Als ik de paardenbloemen in mijn gazon regelmatig maai, zodat zij geen zaad kunnen vormen, verdwijnen ze dan? Of loopt de wortel volgend jaar gewoon weet uit?

7 jaar geleden
in: Tuin
8.1K

Het beste antwoord

Ja, de paardebloem is een overblijvende plant en de wortel is praktisch onuitroeibaar. Deze blijft gewoon nieuwe bladeren vormen.
Het meest effectief is uitsteken met een onkruid-, asperge- of distelsteker.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn in Nederland heel veel soorten paardenbloemen en allerlei hybriden daarvan. De plant is in principe eenjarig (wat betekent dat hij in het eerste jaar bloeit en zaad zet en dan - bovengronds- afsterft), maar kan ook weer uitlopen uit de wortelstok. En als deze beschadigd is, kunnen er zelfs meerdere bloemen uit dezelfde wortel lopen het jaar er op. Daarmee zou je het een vaste plant of een overblijver kunnen noemen.

Dat maakt het een hardnekkig onkruid ; de hoofdjes tijdig afnemen kan uitzaaien voorkomen, maar om de plant zelf te verwijderen moet je de HELE penwortel / wortelstok uitsteken. Maar je kunt op geen enkele manier je tuin afsluiten voor nieuw zaad, dat nu eenmaal in bepaalde periodes in het jaar alom aanwezig is.

Je kunt de hoeveelheid paardenbloemen in je tuin dus wel een beetje binnen de perken houden, maar uitroeien, nee, dat is schier onmogelijk. He blijft een eeuwige "strijd".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het begin zeg je de paardenbloem in principe eenjarig is omdat deze eerste jaar bloeit zaad zet en dan weer afsterft. Dat is niet correct. De plant is meerjarig (vast) of niet, in dit geval vast.
De plant is ook winterhard en blijft het gehele jaar groen.
Verder ben ik het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De paardenbloem sterft na de bloei gewoon bovengronds af. Dat er SOMS (niet altijd) weer nieuwe planten verschijnen op de wortelstokken, maakt de plant niet per se meerjarig. Maar ik ben met je eens , in de praktijk is het een hardnekkige loge ;-) Overigens is het niet makkelijk eenduidig antwoord te vinden op internet ; de ene site heeft het over een eenjarige, de ander over een vaste plant. Het (oude) boek dat ik er op heb nageslagen spreekt nog van een eenjarige ; daarom heb ik daarvoor gekozen. Blijkbaar is de definitie van wat een eenjarige plant is niet eensluidend. Ik heb geleerd : eenjarig : intkiemt, groeit, bloeit, zet zaad, sterft na zaadafzetting
Tweejarig : Ontkiemt en groeit het eerste jaar, bloeit het tweede jaar, sterft af.
Vast : bloeit en zaait elk jaar, blijft in de winter intakt al dan niet met winterknoppen. De plant zelf sterft niet af. Maar dat kan best verkeerd aangeleerd zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb 20 jaar een echt heel grote tuin gehad, meer dan 9500m2, en de paardebloemrozetten blijven echt het gehele jaar intact.
Eenjarig betekent dat de plant maar een jaar leeft, na dat jaar sterft de plant geheel met wortel en al.