Wat is meeldauw nou precies, hoe ontstaat het en ja, hoe voorkom ik het/krijg ik het weg?

Alles wat ik op internet vind, is commercieel ofwel: reclame voor een bestrijdingsmiddel. En u raadt het al: het werkt gewoon niet. Plant voor een deel wegknippen werkt, maar dan zit ik in de zomer zonder bloemen of vruchten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
13.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
meeldauw is een schimmel die op het blad groeit het komt door vochtig weer en daar is niet veel aan te doen als het er eenmaal is.
chemie is een oplossing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
melk
http://www.grow-spray.nl/blog/archives/5-Echte-meeldauw-bestrijden-met-melk.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over chemie:
Bestrijdingsmiddelen zijn nooit de oplossing, dan blijf je spuiten omdat het natuurlijk evenwicht erdoor aangetast wordt.
Om over je eigen gezondheid en die van alle diertjes in de tuin maar niet te spreken.

Het beste antwoord

Meeldauw is een groep van schimmels. Er zijn twee verschillende soorten meeldauw, echte en valse.

Echte meeldauw is te herkennen aan lichtgele vlekken op het blad, waarna zich aan de bovenzijde van het blad en op de vruchten witte, poederachtige schimmelvlekken vormen. De schimmel overwintert in de knoppen of op oud hout, waar kleine gele of zwarte vlekjes zijn te zien. Het slaat vooral toe bij vochtig en warm weer. Het open houden van de plant zorgt ervoor dat hij snel droogt en de meeldauw niet gemakkelijk kan uitbreiden.
De mate van aantasting is erg afhankelijk van de gevoeligheid van het gewas en de weersomstandigheden. Ook het steeds meer voorkomen van monoculturen bevordert het optreden van meeldauw.

Valse meeldauw begint ook met gele of bruine vlekken op het blad, maar hier zit het schimmelpluis aan de onderzijde van het blad. De schimmel overwintert in afgevallen blad en andere resten op de grond. Als het langdurig vochtig weer is of hard geregend heeft kan het zich snel uitbreiden. Het blad wordt uiteindelijk bruin en verdort, de vruchten verschrompelen of krijgen aantastingen. Planten in goede conditie zijn minder gevoelig voor deze schimmel. Deze infectie vindt voornamelijk plaats onder koude en vochtige omstandigheden. De eerste aantasting begint vroeg in het voorjaar, of is via overwintering al aanwezig.

Dus zorg ervoor dat de plant vrij blijft staan, zodat de wind de vrucht en het blad kan drogen. En verwijder afgevallen blad. Dat verdrijft de schimmel.

Echte meeldauw kan zelfs in een schone tuin ineens tot een uitbraak komen. Door sporen die door de wind worden overgebracht of zelfs door vogels en insecten. Zodra een deel van de sporen een geschikte plant vindt, dringt het in de plant binnen en begint een netwerk van draden te vormen in en op de bladeren.

Doordat het de bladeren bedekt neemt het 't licht weg dat planten nodig hebben voor de photosynthese. Zodra je lichte grijze vlekken op een blad ziet verwijder je dat zo snel mogelijk. Besproei daarna de plant met een oplossing van melk (40%) en water (60%). Volle of halfvolle maakt niet uit.

Waarom dit werkt wordt nog onderzocht, maar enkele onderzoekers denken dat het de proteïnen in melk zijn die in samenwerking met de zon een antiseptische werking hebben. De schimmels worden als het ware 'weggebrand'.

Voor het beste resultaat besproei je preventief zowel de onder- als bovenkant van de bladeren van voor meeldauw gevoelige planten bij zonnig weer. Herhaal dit elke tien dagen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is valse meeldauw, weet ik nu. Het zit aan de onderkant van de bladeren. Mijn appel en m'n roos staan beiden overdekt, dus vocht kan het niet zijn. Wind/tocht misschien?

Andere antwoorden (1)

Meeldauw is een plante-schimmel. Hij komt o.a. voor op een aantal commercieel belangrijke planten, waarvan aardbei, appel en diverse graansoorten de belangrijkste zijn.
De verspreiding vindt plaats via sporen, door de lucht. Sommige mensen zijn er gevoelig voor, maar de meeste mensen hebben er weinig last van. Dat laatste geldt natuurlijk niet voor de boeren: hun oogst kan groet schade ondervinden.