Heeft een klimplant uit een appelboom halen zin?

Onze appelboom van tien jaar in de tuin doet het al een tijdje slecht: vorig jaar gaf hij zelfs totaal geen appels. Na gehoord te hebben dat we hem beter af en toe kunnen snoeien, wat we nog niet eerder gedaan hadden (we zijn amateurs met een hoofdletter A, die slechts af en toe de appels voor moes gebruiken). Daar begonnen wij vandaag aan.

Nu is er dus een rozenstruik en een bruidsluier in de boom gekropen. Die twee planten maken een flink deel van de massa van de plant uit boven een bepaalde hoogte. Waarschijnlijk ontnemen die de boom ook zonlicht. Er uithalen lijkt bijna niet te doen; we hebben trouwens niet eens de ladder om hoog genoeg te komen, hij is vijf à zes meter hoog.

Nu is dus de vraag: moeten we misschien de boom compleet afknippen, boven een bepaalde hoogte? (het begin van de kluwen, op ongeveer de helft van de hoogte van de boom) Of kunnen die twee klimplanten geen echt kwaad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (1)

Vooral de bruidsluier doet veel kwaad, hij is uw appelboom aan het wurgen, geen gezonde toestand, geen wonder dat hij vorig jaar geen vrucht droeg, een bruidsluier is een krachtige, snelgroeiende, allesoverheersende klimplant die een regenpijp met gemak uit de muur trekt.
Nu zal een fruitboom het ene jaar veel, het andere weinig vrucht dragen, dat is normaal, maar als u het zo laat zal uw jonge appelboom nooit meer vrucht dragen.
In Engeland laat men nog al eens klimrozen ( Ramblers ) in bomen groeien, eventueel kan u de rozelaar laten, maar de bruidsluier zou ik zeker volledig weghalen, de appelaar krijgt dan zo toch beduidend meer zonlicht.
Zal in ieder geval een lastige karwei zijn, maar de moeite waard.
Z512099