Is het voor een goede groei van vaste planten nodig om mos uit de border te verwijderen?

Jaren geleden uit het bos meegenomen mos in onze tuin geplant en er stronken en keien mee bedekt. Het mos is er dus niet vanzelf ontstaan. Vorig jaar hebben we de tuin veranderd. Een flinke laag bemeste tuinaarde doorgewerkt en een vaste plantenborder aangelegd. De plantjes beginnen mooi op te komen, maar het mos van vroeger ook. Ik vind het wel leuk, dat mos als bodembedekker tussen de plantjes en zou het zo willen laten. Kan dat, of verstikt het de vaste planten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Velen beschouwen mos als een lastig onkruid bijv. in gazons, het is echter een belangrijke schakel in ecosystemen : het produceert zuurstof, beschermt tegen erosie, schept een gunstig microklimaat voor ontkieming van allerlei zaden en biedt leefruimte aan vele kleine insecten.
Het is winterhard en wintergroen en gedijt goed in de schaduw, daar waar vele andere planten het loodje leggen.
Het is niet zo dat je rond vaste planten voortdurend moet schoffelen, je hebt dan het risico de wortels te beschadigen, dus rond vochtminnende vaste planten is mos op zijn plaats, pas wel op als je ze wilt bijmesten, dan rem je de groei van mos, aangezien het van arme grond houdt.
In Nederland zijn er 600 verschillende mossoorten, dus je kunt een hele collectie aanleggen, velen vinden mos juist heel mooi, in Japanse tuinen wordt het veel gebruikt.
Besluit: mos belemmert of verstikt de groei van vaste planten niet...
Z512099
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is fijn, dan laat ik het lekker staan. Hartelijk dank voor de uitvoerige reactie!