Hoe kan ik dolomiet (kleine steentjes) dusdanig behandelen of beschermen dat dit door katten niet wordt gezien als kattenbakgruis?

Ik heb dolomiet van een gemiddeld kaliber in mijn tuin gestrooid. Hoewel het redelijk grof van structuur is beschouwen mijn katten dit als kattenzand, met alle gevolgen van dien.
Kan ik eventueel een fysische of andere ingreep doen om dit te ontmoedigen? Mijn katten lopen dagelijks in de tuin dus het is niet de bedoeling dat ze er niet meer zouden in mogen. De vraag is dus NIET hoe ik katten uit de tuin kan houden, hierover zijn er al veel vragen gesteld. Evenmin is de vraag hoe ik kan vermijden dat katten in mijn tuin komen.
De vraag gaat over ingrepen in de dolomiet, dus de ingrepen op de steentjes, niet ingrepen met betrekking tot de katten.
Zware ingrepen zijn niet haalbaar, omdat ik daar momenteel niet toe in staat ben. Het zou wel moeten gaan over duurzame ingrepen, dus niet bv. plastiek zeil over de steentjes leggen. ik wil mijn tuin kunnen gebruiken, dus erop kunnen stappen, en het moet ook nog een beetje mooi blijven.

8 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Rieneke1
8 jaar geleden
Tsja dit had je wel een beetje kunnen voorzien, maar goed het kwaad is geschied. Bied ze als alternatief meerdere grote kattenbakken met ultrafijn grit, vermengd met een paar druppeltjes chloor. Als het goed is en de bakken staan op de juiste plek, dan zou dit onweerstaanbaar moeten zijn.
liveisgreat
8 jaar geleden
ah simpel as that. probeer ik!

Het beste antwoord

In mijn optiek zijn er twee manieren om je steentjes te beschermen.
A) Zorgen dat er geen katten bij in de buurt komen (maar dat was dus geen optie)
B) Zorgen dat de katten elders poepen

Als katten (je eigen of die van de buren) eenmaal hebben besloten dat jouw tuin de plek is om hun behoefte te doen breng je ze daar niet meer van af is mijn ervaring.

Vervolgens doen ze hun behoefte op de plek die het meest geschikt is. (in mijn tuin was dat de laatste cm2 vrije aarde nadat ik alles vol planten, boomschors, kokosdoppen etc had gestrooid), iets wat op grind leek had ik al helemaal niet meer.

Mooie steentjes zijn altijd het meest aantrekkelijk dus die zullen ze echt kiezen boven aarde of gras in je tuin. Ik denk zelfs dat besproeien met dat anti kat stinkspul (dat zo stinkt dat je ook zelf uit je tuin bent gejaagd) ze er niet permanent weg gaat houden.

Je enige kans om je stenen te beschermen is iets introduceren dat nog aantrekkelijker is en accepteren dat ze dan daarin hun behoefte doen. Maar dat is lastig gezien de aantrekkelijkheid van de steentjes. Misschien toch een hoekje kattenbak steentjes maken en je mooie stenen besproeien met zo'n anti-kat middel en hopen dat ze overstappen op de kattenbak stenen.

100% effect zal niet haalbaar zijn, er zal toch af en toe wat in gedaan worden maar hopelijk is de ellende zo beperkt.
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Of ze schieten zo in de stress dat hun halve leefgebied is besproeid met antikatten luchten, dat ze flink gaan sproeien binnen, en met wat pech ook onz9indelijk worden waar het niet handig is.Ik vind dit nogal een katonvriendelijke oplossing.
liveisgreat
8 jaar geleden
Ik heb al wat gezocht, ook op goeie vraag, en zo een sproeimiddel was helaas niet effectief zoals jij ook al vermoedt. het wordt zoeken naar een aantrekkelijker alternatief
liveisgreat
8 jaar geleden
@rieneke1 ze hebben binnen meerdere grote en propere kattenbakken, dus dat sproeien valt vast wel mee. maar helaas pindakaas sproeimiddel werkt niet zoals ook Summo vermoedde.
Rieneke1
8 jaar geleden
@liveisgreat, gecastreerde katten sproeien vanuit onzekerheid en stress, en gebruiken daar bij voorkeur niet de bak voor. En zoals gezegd ben ik meer voorstander van katvriendelijke methodes.
Wat zou jij ervan vinder als ik ervoor zorgde dat je halve huis stinkt als een gierput?????? Soms moet je even langer en verder denken, maar er is altijd een diervriendelijk alternatief.
liveisgreat
8 jaar geleden
mijn tuintje stinkt nu ook als een gierput, door de kattenpoep. ik kan zelfs geen venster meer open zetten dat erop uitgeeft. sorry als ik even niet wakker lig over het feit dat iets zou kunnen stinken voor mijn katers. Mocht het werken, ik zou het echt wel gebruiken, maar het werkt niet dus tja.
Het zal wellicht een niet voor de hand liggende oplossing moeten zijn, iets dat bv. normaal voor iets anders gebruikt wordt en dat kan verhinderen dat ze in het grind gaan kunnen krabben. Hoewel, ze stoppen hun poep niet onder en hun plas ook niet :-/