waar komen de blauwe plekken in aardappels vandaan?

de een zegt door het stoten ,de ander door gebruik van bestrijdingsmiddel en weer iemand heeft het over vorstschade,maar wat is de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
21.7K

Het beste antwoord

Blauwe plekken zijn stootplekken. Deze plekken kunnen de aardappelen hebben opgelopen in het hele traject dat loopt vanaf de oogst via sortering, verpakking en transport, tot de uiteindelijke bereiding.
Blauwe plekken zijn niet schadelijk voor de gezondheid en zij beïnvloeden de smaak niet, wel geven ze de aardappel een minder fraai uiterlijk. Bij het koken worden de blauwe plekken bruin/zwart.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aardappelen met veel zetmeel krijgen bij een duwtje of een val gemakkelijker blauwe plekken.
Als de aardappels bij nat weer gerooid worden, nemen de knollen in de grond meer vocht op waardoor het zetmeelgehalte daalt. Daardoor zijn ze niet meer zo vatbaar voor ‘blauwstoot'.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
goed en duidelijk antwoord