Gisteren heb ik mijn roosjes gesnoeid omdat ze al erg uitliepen. Bij hoeveel graden vorst moet ik ze (weer) gaan beschermen?

Ik heb ook de bescherming rond de voet weggehaald, omdat de natuur 4-6 voorloopt en ze al behoorlijk uitliepen. Het gaat om kleinere soorten roos en trosroosjes.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor uw deskundig advies, ik ben weer helemaal gerustgesteld! Heb ik nóg een vraagje: kan het kwaad als ik nu de Hortensia's en de Hibiscus snoei?

Antwoorden (1)

Volkomen normaal dat de rozen in een zachte winter uit gaan lopen.
Snoeien doe je eigenlijk pas na half maart.
Door al in de winter te snoeien, dwing je de rozen op een lager punt nieuw groen te gaan maken en juist dan nieuwe groen, zou kunnen bevriezen als het ineens toch nog 10 graden zou gaan vriezen.
De rozen bij stenge vorst aanaarden is een optie.
Je gooit dan een half emmertje grond rondom en tussen de rozen takken
De roos staat daarna in een soort van molshoop.
Na het snoeien in maart, kan deze grond weer weg.
Maar in vrijwel alle winters is afdekken van de rozen niet nodig en al helemaal niet als er sneeuw ligt.
Dus geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw deskundig advies!
Ik ben helemaal gerustgesteld.