Hoe kan ik een punt slijpen aan een tuinpaal?

Ik heb een tuinpaal, maar zonder punt kan ik deze niet in de grond slaan. Wie weet hoe ik dit moet doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
12.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
ik zou een paalhouder halen, dan kan het hout niet verrotten: https://www.gamma.nl/assortiment/tuin/tuinijzerwaren/paalhouders/c/tuin_tuinijzerwaren_paalhouders
ItisILeClerc
8 jaar geleden
met een simpele palenboor heb je geen punt nodig http://www.tuin-tools.nl/grondboorpalenboor/grondboorpalenboor-verzinkt-75cm-p-19685.html?osCsid=r66afv3kn92rp42he8dgccd936
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slaan heeft ook voordelen, bijvoorbeeld vlak ergens langs waar je met een boor niet kan draaien. Hoeft geen perfecte punt te zijn,
2 of 4 kanten is ook prima, zoals hier.
http://www.tuinmani.nl/pergolapalen_cid783.html
En dat kan ook met ronde palen. Kan met een decoupeerzaag,
handiger is het met een afkortzaag, waar je de hoek van kan instellen.
Als het meer één paal is lukt het zelfs met een zakmes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inderdaad, als het maar 1 of 2 palen zijn kan je met een handzaag 2 schuine kanten er af zagen en dan heb je al een punt

Antwoorden (2)

Dat kan met bijl, zaag, beitel, etc.
Dat is wel veel werk.
Een paal die 180cm boven de grond uitsteekt moet wel ca 90cm de grond in. Dat is zelfs moeilijk met een punt er aan.
Gebruikelijk is dan ook met een grondboor een gat te boren en daar de paal in te zetten.
Grondboren zijn te koop en te huur.
8 jaar geleden
Met een scherp handbijltje gaat dat het beste.
Plaats de paal verticaal op een plaat hout dat op de grond ligt.
Houdt nu met een hand de paal vast en met de andere hand sla je met de bijl een punt aan de paal.
Of iemand anders houdt de paal overend en jij hakt.
Draai tijdens het hakken de paal steeds rond, zodat uiteindelijk de punt aan de paal redelijk in het midden zit.
Boor hierna een gat met een palenboor en sla het laatste stuk de paal in de grond.