Het aanleggen van een vijver is een forse klus. Meestal betekent het een grondige renovatie van de tuin, waarbij ook bestrating aangepast moet worden en planten verzet of
gerooid worden. Het is belangrijk om voor het werk een duidelijke planning te maken met daarin het benodigde gereedschap, het materiaal en eventuele helpers.

Het succesvol aanleggen van een vijver begint altijd met een goed doordacht ontwerp. Hierin staat getekend waar de vijver komt te liggen en hoe het onderwatergedeelte eruit
ziet.
Daarnaast vormt een beplantingsplan een belangrijk onderdeel van het ontwerp.

Op deze site lees je hier meer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk heb ik het helemaal verkeerd gedaan.
Ik had vijverfolie en heb gewoon een gat gegraven waar dat ongeveer paste.
Een randje eromheen (dat zand moest toch ook ergens heen) was ook wel handig tegen instromen van voedingsstoffen uit het grasveld.

Kortom geen plan, achteraf heb ik m'n hart vast gehouden over of het wel echt mooi zou worden maar uiteindelijk is de vijver zo mooi geïntegreerd in de tuin, het is echt een eenheid.

Ik zal je ver voorspellen dat de rand het moeilijkst is. Een mooie rand, maar met al de verschillende materialen die tegenwoordig voorhanden zijn kun je vast wel wat leuks maken. Wees creatief.

Hoe je het best een vijver op kan bouwen is waarschijnlijk ook afhankelijk van hoe je zelf bent. Ik ben iemand die houd van ad hoc oplossingen bedenken, veel bijsturen en knutselen tot een uiteindelijk goed resultaat. Anderen plannen alles vooruit, dat is ook een prima manier. Dat zal je uiteindelijk waarschijnlijk minder tijd kosten.

Kijk hoe je normaal werkt en handel op een soortgelijke wijze dan krijg je een vijver die bij je past.

Toegevoegd na 23 minuten:
Als ik ooit weer een vijver moet maken doe ik het weer ad hoc. Het is gewoon een fantastisch avontuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een plek in de volle zon.
Bedenk van te vore, hoe je de foliekant gaat afwerken, met stenen, rotsstenen of turfblokken.
Houdt hier met graven rekening mee, als je het goed doet, zie je geen cm. folie en is alles keurig weggewerkt.
De beste waterdiepte is 80 cm. dit moet het grootste gedeelte van je vijver zijn, maak een klein deel 40 cm. diep en een ander klein deel slechts 25 cm. diep, hier groeien de meeste vijverplanten.
Is alles nu op diepte en waterpas, leg dan het folie (liefst rubberfolie ) over het gat heen en laat een beetje water in de vijver lopen, kijk nu of je aan alle kanten voldoende folie hebt, je kan nu nog het folie verschuiven.
Gooi voor het vullen met leidingwater eerst een laagje vijversubstraat op de bodem, nu verder vullen.
Nu komt het belangrijkste, plaats ruim voldoende echte zuurstofplanten in de vijver, zoals hoornblad, krabbescheer, puntkroos en waterpest, laat je niet gek maken door al die boekeninf. die adviseren waterranonkel, waterviolier en glanzend fontijnkruid, dit zijn zeer moeilijke planten om mee te beginnen.
Plaats nu in de ondiepere gedeeltes de andere planten en op het diepste een waterlelie.
Hierna veel geduld, het duurt 3 jaar voordat alles optimaal is!
Kijk ook op mijn eigen site www.hetgroenekikkertje.nl voor verdere informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aan een vijver begint is het belangrijk om te weten of deze bedoeld is om vissen te houden. En welke? Voor kooy's heb je een andere vijver nodig dan voor b.v. de steur. Of wil je alleen planten? Dit kan ook heel mooi zijn. Belangrijk is in ieder geval dat je een ecologischevenwicht (biologisch) krijgt. Ligging en ondergrond zijn heel belangrijk. Maar het belangrijkste is documentatie. Weet wat je wil/kan en kunt. En wat je er voor over hebt.