Hoe komt het dat mijn graskarper niet meer eet?

Deze vis zit nu bijna een half jaar in onze vijver. Maar de laatste 2 weken wil hij niet meer eten. En als hij iets eet, dan komt het er terug uit.
Moet ik me hier zorgen over maken of is dit gewoon omdat de winter er aan komt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (2)

Als de temperatuur van het water te laag wordt +/- 10 graden, dan eten vissen niet meer. Dat is normaal. Ze gaan dan op de 'winterstand'. Aangezien de nachttemperatuur
tegen het vriespunt aanlag de laatste dagen, is dat heel goed mogelijk.
Ivana
8 jaar geleden
Wel je moet je inderdaad zorgen gaan maken, want de vijvervissen eten nog erg veel op het ogenblik en al helemaal een graskarper.
Begin met het laten testen van het water.
Bijna zeker is de GH waarde veel te laag en de PH waarde te hoog.
Dan ontstaan er giftige stoffen in het water, waar vissen aan dood kunnen gaan.
Morgen een derde van het water er uit pompen en vers leiding water terug.
Over een week herhalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met een graskarper mis je natuurlijk de zuurstofplanten, want die eet hij op.
Echter de planten hebben een zeer belangrijke functie in de vijver.
Een goede filter en op tijd verversen van water kan je dat oplossen