hoe snel groeit een (gras)karper?

Ik heb in de vijver sinds enkele maanden een karper zitten van ongeveer 65cm groot. Nu ben ik een maand weggeweest en lijkt het alsof die vis een pak gegroeit is. Is dit verbeelding of kan hij echt snel groeien?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voordat deze karper bij mij terecht kwam. Zat hij in een veel kleinere vijver, waar hij niet kon rondzwemmen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
8.4K

Antwoorden (2)

Behoorlijk snel ; hij kan wel 20 centimeter per jaar groeien en uiteindelijk een lengte van 1.20 bereiken. Het is dus niet echt een visje voor in een kleine vijver.

Toegevoegd na 3 minuten:
De groei van karpers is ondermeer afhankelijk van de (water)temperatuur en het beschikbare voedsel. We hebben een behoorlijk warme zomer gehad en als er genoeg te eten was in je vijver, is het niet zo raar dat hij de afgelopen maand een enorme spurt heeft gemaakt. In de winter daarentegen zal hij weer relatief minder snel groeien.

Ook de hoeveelheid vissen / de ruimte die ze hebben is van invloed op de groei. Eenmaal volwassen - gemiddeld rond een jaar of vier - neemt het groeitempo af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Bij een temperatuur beneden de 10gr. celcius eten vissen niet meer en zullen ze ook niet groeien.
Marleen plus.
gras karpers kunnen erg snel groeien.
Maar in kleine vijvers gaat dat heel erg traag en in grote vijvers juist erg snel.
Zou je een zeer grote vijver hebben en voer je elke dag, dan groeien ze geweldig snel.
Helaas zijn het planteneters en slopen ze al je vijverplanten totdat er niets meer in staat.
Zelfs aan tuinplanten die over het water heen hangen gaan ze aan trekken.
Dus voor de meeste vijvers een totaal ongeschikte vissoort