Hoe houd ik een fargesia (bamboe plant) levend?

De plant heeft een paar dagen in zijn eigen pot met water gestaan omdat het erg veel heeft geregend. Ik dacht dat hij daar tegen kon omdat bij het tuincentrum ook die planten in het water stonden. Maar nu is deze dood aan het gaan. Ik heb hem er een paar dagen geleden uitgehaald en geen water gegeven. Help?!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Antwoorden (2)

Ik vrees het ergste voor je plant.
Voordat je kan zien dat de plant is verrot, staat hij best al een tijdje in het water, mogelijk wel langer dan een paar dagen.
Nooit buitenplanten in een dichte pot zetten, maar altijd de pot met gaten in de bodem, op een schotel, dan kan het water nooit hoger komen dan de schotel diep is.
Nog beter bij veel regen de schotel omdraaien.
In een waterdichte pot gaat het vroeg of laat altijd wel een keertje fout.
Behalve de plant nu even droog laten staan, kan je niets doen, door het verrotten van de wortels kan de plant geen water meer opnemen, dus gek genoeg, verdroogt de plant dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
raar
bij verdrinking last van uitdrogingsverschijnselen
Bamboe is gelukkig een heel sterke plant, dus je kan nog proberen ze te redden.
Haal de plant uit de pot, doe er zoveel als mogelijk aarde af, knip de slechtste takken eraf en voorzie hem van nieuwe aarde of nog beter een geschikt mengsel speciaal voor die plant (kan je opzoeken op internet, en zelf maken met bv. zand etc.). Neem een voldoende grote pot met onderin een gat en drainage (potscherven of keien).
Zet die pot op een schotel, zoals je kon lezen in het vorige antwoord.
Je kan ook een pot gebruiken met een ingebouwde schotel, dan komt je plant nooit droog te staan bij regen (bij droog weer moet je dan uiteraard wel gieten) en kan je ook nooit teveel water in je plant hebben.
Gooi hem niet te snel weg. Ook als hij er nu miserabel uitziet, kan het zijn dat hij er volgend jaar tijdens zijn groeitijd plots nieuwe scheuten bij krijgt vanuit de wortels. Dus geef hem even de kans om te laten zien hoe hij het doet vooraleer hem weg te pleuren.
Het allerbeste zou natuurlijk zijn om hem een tijd in volle grond te zetten, maar hiervoor moet je plaats en ruimte hebben.