Welk kruid/plantje is dit en wat kan ik ermee?

Een paar jaar geleden heb ik wat tuinkruiden in de tuin geplaatst omdat ik het lekker vind met verse kruiden te koken. Zo ook dit kruidje. Nu sta ik ernaar te kijken en weet echt niet meer wat het is. Weet jij het?

Weet je vervolgens ook wat ik ermee kan doen? Is het eetbaar en zo ja, in wat voor gerechten? Ik denk me te herinneren dat het vooral een geurkruidje is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Het is de Santolina chamaecyparissus , in het Nederlands Heiligenbloem. In het Engels heet hij cotton lavender ,maar het is geen lavendel.
Dat kun je vanwege de toxiciteit beter niet als keukenkruid gebruiken, maar is wel heel geschikt als insecten-verdrijver. (Net als gedroogde lavendel). Wel zijn er geneeskundige toepassingen zoals de behandeling van insectenbeten en wratten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+) Ja hoor. Dat is `em. Santolina.
Jammer toch dat ik hem in de keuken niet kan gebruiken.

Andere antwoorden (1)

dat is kerriekruid, Helichrysum italicum. Heeft naar kerrie ruikend blad (als je erlangs veegt of het kneust), bloeit laat in de zomer met geelachtige bloempjes.
Het is geen keukenkruid, al zijn er mensen die wat takjes meekoken. En die takjes dan weer uit hun eten vissen, want lekker is anders.
De plnt is winterhard als hij op een betrekkelijk droge grond staat. Bijtrimmen in het voorjaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
hmmm, plnt. Daar moet een a bij ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Zou vraagsteller zich dan niet herinneren dat de plant bloeide met felgele bloemetjes?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het bloemetje lijkt er op, het blad echter totaal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kerrieplant heb ik ook staan. Dat lijkt i.d.d op het gevraagde plantje qua kleur en ruikt naar kerrie. De kerrieplant echter heeft langgerekte blaadjes, en dit plantje niet, de blaadjes van dit plantje zijn heel pieterpeuterig klein. Het ruikt ook niet naar kerrie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+) Ps. Die min is niet van mij. Ik doe nooit minnen. Ter compensatie een plus, want ik kan me voorstellen dat je aan een kerrieplant dacht.