waarom heeft mijn peren leiboom zo weinig blad?

Deze peren hoogleiboom is in november 2013 geplaatst. Helaas komt er nog steeds weinig blad aan. Ik heb om de groei te bevorderen slechts 4 peertjes in de boom gelaten, helaas hielp het verwijderen van de nog heel kleine peertjes ook niet om de bladgroei te bevorderen. Ik heb in het vroege voorjaar ook een paar waterloten verwijderd, helaas zaten er maar weinig in, omdat dit ook de groei zou bevorderen. Wat kan ik nog meer doen? Misschien toch wat zijtakken verwijderen omdat ik weleens gehoord heb dat snoei de groei juist bevorderd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Antwoorden (2)

Ik vrees dat je wat meer geduld moet hebben. Je hebt hem pas 2 jaar geleden geplant. De boom is nog erg jong en heeft gewoon meer tijd nodig. Gelukkig hebben we afgelopen jaar een zachte winter gehad, maar een gortdroge en vrij warme zomer kan in het nadeel werken.

Het is heel moeilijk om de ideale omstandigheden te creëren voor bomen.
Zorg voor voldoende voeding i.d.v.v. mest en vooral water.
Kijk eens naar de andere kant van de schutting. Is daar een stoep o.i.d. dan kan het zijn dat de boom te weinig regenwater krijgt. Of een andere, veel grotere boom beroofd hem van licht, water en voeding.
Soms is de samenstelling van de bodem de boosdoener.
Je kunt wel proberen zoveel mogelijk te doen om de grond kwaliteit te benaderen door de juiste mest toe te voegen. Echter: het kan ook zijn dat je een soort hebt wat juist bij een minder goede grond beter zijn best doet. Ga na welk ras de peer moet vertegenwoordigen en of het een hoog- of laagstam is.

Een sier peer doet het over het algemeen beter. Dit komt doordat hij niet persé voor vruchten moet zorgen, maar eerder een esthetische rol in de tuin heeft.
Een lei peer die ook nog vruchten moet geven kan wat start problemen hebben. Hij heeft immers 2 taken: vruchten geven én zich laten leiden. Veel peren rassen worden hier speciaal voor gekweekt. Het gebeurt nogal eens dat een perenboom voor leiboom verkocht wordt, terwijl hij daar eigenlijk niet aan kan voldoen.

Uiteindelijk is het ook niet goed wanneer een jonge boom meteen veel vruchten draagt en ook nog eens verder hard groeit. Het gebeurt dan dat de boom het een paar jaar prima doet en uiteindelijk zichzelf zo uitput dat hij als nog dood gaat. ("Hardlopers zijn doodlopers" is een uitdrukking die hier bij kan passen.)

Neem eens contact op met de kweker en vraag wat je verder kunt doen. Maar ik denk dat in deze je meer geduld zult moeten hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een jonge gezonde boom, kan mogelijk het eerste jaar na het planten, niet zo veel groeien.
Maar in het tweede jaar, moeten de takken minstens een halve meter langer worden en de boom zelf vol met blad en vruchten.
Dus gaat er wat mis.
Dus heeft het te maken met de grond zelf.
Mogelijk veel te nat in de winter, zeker afgelopen winter!
En veel te droog in het afgelopen voorjaar.
je ziet aan de toppen van de takken op je foto dat daar nog het meeste blad aan zit en dat klopt ook wel, daar zit ook de meeste groei.
Maar meer dan dat, kan de boom niet opbrengen.
Je probleem zit dus duidelijk in de grond zelf.
Spit rondom de kluit er een paar kruiwagens grond uit en vul dat weer op met een paar kruiwagens goede potgrond.
Strooi er wat zeewierkalk over, van de winter nog eens en volgens voorjaar organische mest.
Let er op komende winter of bij veel regen het water daar wel weg zakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Peren kunnen er heel slecht tegen als ze in de winter in te natte grond staan, vaak is dat ook de oorzaak van verschillende ziektes en plagen.