Waarom gaat mijn hedra dood?

Ik heb al 15 jaar een Hedra haag om mijn tuin. Nu begint een deel af te sterven. Volgens mij is er niets veranderd aan de omstandigheden, maar het deel dat afsterft wordt steeds groter. Mijn overburen hebben daar ook al enige tijd last van en daar is vrijwel de hele haag dood.
Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan stoppen.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
25.8K
Rieneke1
8 jaar geleden
Hedera :) Kan het zijn dat de haag onder gezeken wordt door honden?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Of is er aan de andere kant van de schutting gesnoeid en daarbij de hoofdstengel doorgeknipt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is de grond uitgeput en moet je wat gaan snoeien en mesten ? Een klimophaag kun je heel lang aan zijn lot overlaten, maar op een gegeven moment moet je wel een beetje gaan helpen en wat onderhoud gaan doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dode onder-bladeren is normaal. Maar ik zie in de bruine plek allemaal takjes uitsteken, alsof de klimop daar afgeknipt is.
Klopt dat?
Als dat zo is heb je hetzelfde effect als wanneer je coniferen te kort terug snoeit; dan zit je tegen bruine dode bladeren (naalden bij coniferen) aan te kijken. Ik hoor het graag van je.

Het beste antwoord

Het is natuurlijk altijd lastig om van een foto te zien wat de oorzaak kan zijn. Zover ik zie, als ik de foto bekijk, zijn er blaadjes verdord en dit kan wijzen op stagnerend water of een bodemvervuiling. Blijft er water staan rond de plant, dan kan je de grond wat los maken met een riek en er wat (speel) zand aan toevoegen. Dit verbetert de bodemstructuur wat. Blijft het er altijd lang nat, dan zou je moeten draineren.

Is de grond verontreinigd, door bijv. katten of honden of ongedierte waarvan de eitjes uitkomen die daar overwinterd hebben, dan zal je de grond ruimschoots moeten vervangen van dat gedeelte.

Het zou ook aantasting door een schimmel kunnen zijn. Deze kan door allerlei oorzaken ontstaan; te nat, te weinig ventilatie enz. In dat geval is het voldoende om de aangetaste delen te verwijderen. Zover ik kan zien, zal er dan wel een gat in de haag ontstaan en zou je er verse aanplant moeten neerzetten als je het gat niet kunt opvullen met het resterende groen. Zorg dan dat je de groeiomstandigheden verbetert als je nieuwe aanplant neerzet. Hedera of klimop, is ijzersterk en herstelt zich bij de goede omstandigheden weer volledig en ook nog eens relatief snel.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga kijken of ik achter de zuurgraad kan komen en of er een schimmel in de grond zit.

Andere antwoorden (1)

belangrijk ,zuurgraad grond ph 6 - 8 ,heeft iemand bv een zuur op grond gegooid ,of sinaasappelsap ,maar ,omdat de buren het ook hebben ,denk aan een schimmel ,maar er zijn veel diverse ziektes ,ik heb een internet verwijzing erbij gedaan ,daar vind je behoorlijke goede informatie ,met bv foto hoe een ziekte eruit ziet ,en wat te doen

succes Arno