Wat kan ik het beste met deze rhododendron doen (zie foto)..snoeien of zo laten?

Deze rhododendron heb ik vorig jaar geplant. Eind zomer vorig jaar kwamen er ineens weer knoppen aan , maar deze zijn nooit uitgekomen, zie foto. Komen die alsnog uit of moet ik snoeien o.i.d.?

Picture for question
9 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Antwoorden (2)

Ik zou het nog niet meteen snoeien. Mijn planten hebben soms heel lang nodig voor de knoppen mooi kunnen uitkomen. Een van mijn planten heeft er 3 jaar over gedaan, maar nu is hij wel heel mooi in bloei. Ik zou er nog wat meer over opzoeken want volgens mij verschilt dat van plant tot plant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sonaya
9 jaar geleden
Dank je :)
De bloemknoppen van een gewone Rhododendron, zitten er bijna een jaar in.
Al tijdens de bloei, worden de bloemknoppen voor het jaar er op gevormd.
Dus zitten de knoppen er 12 maanden per jaar in de plant.
Dus NEE, niet snoeien, wel direct na de bloei de oude bloemen er uit breken, dat komt ten goede van de nieuwe bloemknoppen die dan worden gevormd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus van mij. En weet je ook wie er van de blaadjes zit te eten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat van die blaadjes doet de behangersbij.
Deze soort wilde bijen knipt ovale stukjes blad er uit om een nestje van te maken,
Hij doet dat midden in de zomer als het blad nog zacht is.
Sonaya
9 jaar geleden
Dank je wel. Ja die blaadjes zijn helemaal aangetast, vorig jaar zomer al, toen ik hem net had geplant. Zie eigenlijk nooit bijen in mijn tuin... Wat doe ik eraan? Ziet er niet uit die half opgegeten blaadjes...
Sonaya
9 jaar geleden
Een paar dagen geleden kreeg ik een email betreffende een geplaatst antwoord, maar dat antwoord zie ik nergens meer terug??: "Deze Rhododendron, ik denk een Yakushimanum, zeker niet snoeien: als zo'n struik groter wordt zal hij zijn eigen voet in de schaduw willen houden.
Ik zie minstens 12 bloemknoppen, die gaan zeker open komen, achter elke bloemknop zul je groene scheuten zien, dat zullen nieuwe gave bladeren worden.
Hier en daar, waar het blad het ergst is aangetast kan je wat wegnemen, de aangevreten bladeren dus, voorts kan je de kever die verantwoordelijk is voor deze schade biologisch bestrijden met aaltjes.
Ze komen 's avonds, als het donker is, tevoorschijn, met een zaklamp kun je ze dan vangen, wel de buren verwittigen ...
Je kan de aangroei van nieuw blad ondersteunen door wat speciale mest te geven ( na de bloei en matig )."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is toch echt de behangers bij, ook al zie je ze niet.
Ze leven solitair en dus altijd alleen, dus de kans dat je er een ziet is erg klein.
Deze bijen knippen stukjes blad uit planten die een stevig leerachtig blad hebben.
Dit jaar zal het wel weer gebeuren en nee, je kunt er niets aan doen , dat is natuur.
je kunt ook niet de vlinders uit je tuin houden, of de zweefvliegen, de muggen enz.