Gebruik je voor groentenplanten een combinatie van potgrond en compost of alleen compost?

Of wat is de beste grond om te gebruiken voor groenten en kruidenplanten in de tuin en in potten (wij hebben zelf zware kleigrond).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (2)

In compost zit over het algemeen geen meststof (plantenvoeding), in potgrond wel. Compost is ideaal om te verwerken in de volle grond, om deze ruller/luchtiger te maken. Groenteplanten kunnen het best in de volle grond geplant worden, zeker als deze "verrijkt" word met compost.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens. Compost is ideaal om zware klei luchtiger te maken, zodat ene plant de voedingsstoffen, water en zuurstof beter op kan nemen. Echter, in copmost zit zelf geen voeding. En groentes hebben meestal veel voeding nodig. Aanvullen met meststoffen is dus nodig.
Zit hier in Zeeland ook op zware klei grond.
Het op de juiste tijd bewerken van de kleigrond is erg belangrijk.
Het bemesten met de juiste biologische mest is erg belangrijk.
Potgrond zou je kunnen gebruiken om de grond te verbeteren.
Compost zou je kunnen gebruiken om je grond te verbeteren.
je zou in pure porgrond groente kunnen kweken, alleen heb je heel erg veel potgrond nodig. ( 1 kruiwagen per m2)
Zelf kweek ik nu twee jaar groente in een dikke laag GFT compost ( 15 cm dik) , hier gratis af te halen bij de gemeente.
In potten altijd een goede potgrond gebruiken en natuurlijk ook tijdig bij mesten