Wat is de aangroei van een knotbomen?

Ik doe een onderzoek welke knotboom voor ons het meest opbrengst zou geven qua brandhout. Ik heb duidelijke gegevens gevonden over de knotwilg en knotes, maar niet over de knoteik. Mijn vraag betreft de aangroei van de knoteik. Het meest bruikbare is hoeveel kg droge stof men aan opbrengst heeft met daarbij vermeld na hoeveel jaar de opbrengst werd gemeten (zodat ik kan kan berekenen hoeveel kg per jaar er aan opbrengst is, en zo de theoretische energiewinst).

Daarnaast zijn cijfers over hoeveel kuub de aangroei betreft ook welkom (dus hoeveel kuub men heeft bij het knotten en wat de tussentijd met de vorige Knottnerus betrof). Dit over alle knotbomen. Dus hopelijk weten jullie mij te helpen met al deze vragen over de aangroei van knotbomen. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
6.1K

Het beste antwoord

Waar jij een antwoord op wilt hebben is onmogelijk.
Indien je een wilg ( schietwilg) gaat stekken door middel van een 2.5. m lange stam, die je 70 cm of dieper in de grond plant, kan deze stek het eerste jaar 2 m groeien.
In het tweede jaar zal dat stuk van 2 m een stuk dikker worden + nog weer een groei van nog eens twee meter.
Zo zal het ook het derde jaar verlopen.
De wilg is dan totaal 6 m hoger geworden en de nieuwe takken 10 tot 15 cm dik.
Aan jonge wilgen zullen zo 3 a 4 nieuwe takken zitten.
Zijn de wilgen 10 jaar oud, dan is dat wel 3 x zo veel, mogelijk wel 5 x zo veel.
Zijn de wilgen 20 jaar oud dan is het wel 10 tot 15 x zo veel.
Maar alles is afhankelijk van omstandigheden.
Zeer belangrijk is een ziekte vrije stek zonder watermerk ziekte.
Zeer belangrijk is de grond soort , de standplaats en de grond water stand.
Zeer belangrijk is de onder groei, is die afwezig, dus kale schone grond, dan krijg je de meeste groei, staat de wilg volop in het gras, dan is de groei wel 50 tot 75 % minder.
Dus echt onmogelijk het te berekenen.
Wat je wel kunt doen, is een lange wilgentak van een meter of 6, zagen tot brandhout, dat opstapelen en op meten, dan weet je de inhoud van het hout van 1 tak.
Dus een wilg met 5 van die takken, dan 5 x zo veel.
De schietwilg heet niet voor niets schietwilg, want hij schiet werkelijk omhoog en is de snelst groeiende wilg.
Bij knotwilgen die oud zijn geworden, gaat de groei aanzienlijk minder snel, dus aanzienlijk minder opbrengst.
Eikenbomen, snoei je om de 7 jaar, daar komt ook de naam eiekenhakhout vandaan.
De opbrengst is aan zienlijk minder, maar ook hier weer, is de grond en omstandigheden van grote invloed op de groei.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een wilg kan je zeer makkelijk stekken.
Een eik niet, die moet je zaaien en het duurt wel 5 tot 7 jaar voordat de eik 2 m hoog is, maar pas als de eik een meter of 5 hoog is kan je beginnen met knotten op 2 m hoog.
dan ben je wel 10 jaar verder, terwijl de wilg na 3 jaar geknot kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de volgende link had ik al informatie gevonden over knotwilg en knotes: http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/leefomgeving/proclam/documents/energiehout.pdf Helaas vind ik het onderzoek niet terug en vind ik dus niet hoe het zit met eik. Daardoor dat ik me naar hier richtte. We zitten hier met zeer vruchtbare grond. Hebben enkele natuurlijk gegroeide eiken staan, en dan nog een knot-krulwilg. Bij de buren staat er een knot-krulwilg en een gewone knotwilg. Die groeien heel snel. Onze tuinman wist ons ook in te lichten dat hij het niet vaak tegen komt dat eiken zo snel groeien in ruïne. Maar dat zal ermee te maken hebben dat dat deel tuin vroeger half verwildert was en dus geen grastapijt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eiken kunnen wel 1 m per jaar groeien.
Het liefst op zure en arme zandgrond, maar met wel voldoende voeding voor eiken.
in een verwilderde tuin is het ecosysteem veel beter dan in een goed onderhoudde tuin.
Maar eikentakken worden maar langzaam dikker, daarom deden ze vroeger de eiken maar om de 7 jaar afzagen en wilgen om de drie jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wist ik dat eik traag groeit. Op die link spraken ze van 7 en 10 jaar voor knotwilgen en 13 jaar voor elzen. Dus ik denk dat je dan voor eik al rap aan bijna 20 jaar zit om de takdikte te vergelijken. Jammer dat ik het onderzoek niet terug vind, want dan had ik de cijfers beter kunnen begrijpen (dus over hoeveel knotwilgen en knotessen het zou gaan en het verspreidingsgebied van het onderzoek en dergelijke).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me dat je nu informatie genoeg hebt, voor het krijgen van een goed beeld en steekt de schietwilg als knotboom er ver boven uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Qua snelheid steekt hij er ver bovenuit. Maar de kwaliteit van brandhout is anders ook een ferme uitschieter naar beneden. Daarom dat ik zulke info zocht, want die info kan ik omzetten naar de energie opbrengst die de boom geeft. En dan is met het gebruik van bovenstaande cijfers de geknotte gewone es productiever dan de knotwilgen.