ik heb een oude leiboom in de tuin staan kan ik die schaamteloos botweg terug snoeien ?

er is al minstens 16 jaar niets aan deze boom gedaan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het om een vruchtboom gaat, dan is dat een zeer ingewikkeld verhaal, niet zo maar even uit te leggen.
Mogelijk kan je er na 16 jaar niets meer aan doen, omdat er mogelijk geen gezonde gesteltakken meer aan zitten.
Gewoon als een gewone vruchtboom laten doorgroeien is veel beter.
Is het een leilinde of lei plataan, dan kan je die wel nog snoeien.

Antwoorden (2)

Jammer dat er al die jaren niets aan gedaan is, maar ja, het is nu snoeitijd en deze boom kan gerust flink gesnoeid worden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou normaal moet je leibomen ieder jaar snoeien en de meest mooi lange takken leiden lang bv hout of draad maar als u zegt dat het al 16 jaar niets aan is gedaan dan kunt de ze leiboom niet meer leiden en kunt hem als een gewone boom snoeien , let er alleen op dat u niet snoeit kort voor de vorst of in de vorst periode !!!
IK dacht dat ik al antwoord had gegeven op deze vraag maar zie van niet . Een leiboom heeft degelijk verzorging nodig ieder jaar omdat de jonge en buigzame scheuten juist de takken zijn die je kan buigen of leiden .. Takken van 2 jaar of ouder buigen nog alleen om te breken dus kunt u de lei boom gewoon als een gewone boom terugsnoeien ...