hoe kan ik het goedkoopste mijn land meten?

Mijn buurman heeft zonder overleg een schutting verplaatst. Hij beweert dat dit de kadastrale grens is. Het feit dat hij dit stiekem doet zet mij aan het denken.
Een meting laten uitvoeren door het kadaster kost € 595 . Ik vraag me af of ik het zelf kan meten of dat er goedkopere metingen door een ander bureau mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Poet
9 jaar geleden
Heb je hem gevraagd waar hij dat op baseert? Hij zal dan toch een kaart of een meting verricht moeten hebben. Een kadasteruittreksel zit waarschijnlijk nog wel bij de documenten van de aanschaf van je huis + hypotheekakte. Anders kun je het hier bestellen voor minder dan 20 euro:
https://www.kadaster.nl/web/artikel/productartikel/Uittreksel-kadastrale-kaart-met-omgevingskaart.htm Als dat onvoldoende duidelijkheid geeft dan heeft de buurman dus ook geen basis om de grens op te baseren, tenzij hij heeft laten meten.
Poet
9 jaar geleden
Je kunt perceelgrenzen ook zien op www.ruimtelijkeplannen.nl 1) kies "Start de kaart"
2) zoek je huis en zoom maximaal in
3) kies "ondergrond" en dan ""topografie perceelgrenzen"
4) wissel af met "ondergrond"- "luchtfoto's" en speel in die view wat met "transparantie" Het geeft geen heel secuur beeld maar allicht krijg je toch een voldoende duidelijk beeld.

Het beste antwoord

Je kan eerst de kadastrale gegevens opvragen bij het kadaster. Want alle grenzen zijn uiteraard vastgelegd.
Daarop kun je zelf zien waar precies de grens loopt. Als je er dan nog niet uitkomt kun je altijd nog het kadaster opnieuw laten meten.

Overigens is de erfgrens eigendom van jullie beide. De buurman had dus hierover moeten overleggen met jou.
Alleen als hij de schutting op zijn eigen grond heeft geplaatst dan heb jij er niets over te zeggen.
Uiteraard moet hij zich dan ook houden aan de regels (bijv. max 2 meter hoog)
Als hij de schutting op zijn eigen grond heeft geplaatst is dit uiteraard voor jou gunstig, want dan heb jij een paar centimeter extra tuin ;)

Mocht je er zelf niet uitkomen qua grenzen dan zou ik eerst even naar het juridisch loket gaan om je te laten voorlichten.
Het zou natuurlijk mooi zijn als je het kadaster eventueel samen kunt inhuren voor een meting en dan de kosten kunt delen. Probeer dus goed contact met je buren te houden.

Succes!
https://www.eigenhuis.nl/juridisch/wonen/buren/erfgrens/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
uit de vraag mag duidelijk zijn dat het contact met de buren niet goed is

Andere antwoorden (1)

Kaart opvragen bij het kadaster, dan kan je zelf gaan meten.
Immers. de buurman is het ook gelukt.
Ga vragen bij hem, waarom hij denkt gelijk te hebben.
Hij moet dus ook al een keert hebben met maten.
Bespaart je een hoop werk en ergernis.