wat kan ik van mijn beregeningspomp verwachten?

ik heb een beregeningspomp voor de paardenbak.
capaciteit 9,8m3/hr.
kan ik de pomp ook met minder sproeiers gebruiken als ik b.v. een stukje tuin wil sproeien? Of kan de pomp dan te weinig water kwijt?

9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Ik zou er een hydrofoorset tussen zetten, die regelt dan de druk:

Een hydrofoorinstallatie (ofwel een hydrofoor) is kort gezegd een installatie waarmee ervoor gezorgd wordt dat de waterleiding op druk gehouden wordt. Een dergelijke installatie kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden:

Doorspoelen van het toilet
Tweede of derde douche in huis
Meerdere wastafels
Apparatuur zoals vaatwassers, wasmachines, koffieautomaten
Irrigatie

Bij gelijktijdig gebruik van een aantal water afnemende apparaten wordt de druk op de waterleiding vanzelf minder. Dat betekent dat er een stuk minder water uit bijv. uw douche of kraan komt. Om dit te vermijden en voldoende druk op de waterleiding te houden, kan er gebruik worden gemaakt van een hydrofoorinstallatie.
Werking van een hydrofoorinstallatie

De hydrofoorpomp zuigt water aan via de aanzuigaansluiting, waarna het water het drukvat in wordt gepompt. Zodra het drukvat vol is, schakelt de pomp zichzelf uit. Het drukvat (veelal met een capaciteit van ± 20 liter) is nu gevuld met water.

De hydrofoorpomp is ook aangesloten aan een afvoerleiding. Deze afvoerleiding kan bijvoorbeeld leiden naar meerdere tappunten (zoals bijvoorbeeld een aantal kranen) in uw huis. Zodra een tappunt (bijv. een kraan) open wordt gedraaid, wordt er direct water vanuit het drukvat naar de kraan geleid. Indien er maar enkele liters water wordt afgenomen, hoeft de pomp zichzelf niet in te schakelen aangezien het drukvat genoeg water bevat om het tappunt te bevoorraden.

Zodra het drukvat leeg dreigt te raken, schakelt de pomp zichzelf automatisch in om het drukvat bij te vullen. Indien deze weer vol is, schakelt de pomp zichzelf weer automatisch uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
perfect, plus!