Gaat dit plantje/struikje het nog redden?

Het is de Hypericum Calycinum (hertshooi)
Ik heb hem een paar weken geleden gekocht, en sinds hij in onze grond zit begon hij bruin te worden.
Nu heb ik hem gister op een andere plek in onze tuin gezet, ik weet niet of dat hem echt goed zal doen, maar de plek waar hij stond was helemaal niks
De grond waar in hij stond was niet helemaal oke denk ik, (te weinig voedingsstoffen)
Maar is hij nog de redden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (8)

deze hertshooi ziet er ernstig verfomfaaid uit
toch: probeer het.
pas dan zul je het weten.
geef hem een ander plekje
nieuwe voedingsbodem
wie weet. houd ons op de hoogte svp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang er nog een beetje groen aan zit denk ik dat hij nog wel een kans heeft.

Sowieso kun je het natuurlijk altijd proberen. Het is zonde om hem weg te gooien als je het niet zeker weet, en mocht hij helemaal dood gaan kun je hem altijd nog weghalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hypericum calycinum is een lage bodembedekkende soort die we daarom onderbrengen bij de vaste planten. De plant is afkomstig uit Zuid-Europa (Turkije) en was vroeger de beste soort voor grote oppervlakken. Hoewel
de plant probleemloos wil groeien in de droge schaduw onder bladverliezende bomen, bloeit hij in de zon veel rijker. Momenteel niet meer zo populair wegens zijn gevoeligheid voor o.a. roestziekte. Een droge standplaats beïnvloed de ziekte. De bladeren zijn eirond, 5-10 cm lang, matglanzend, donkergroen, van onder blauwachtig groen en leerachtig. De bloemen verschijnen van juli tot september, zijn heldergeel en 7-8 cm breed.

Standplaats

Prefereren volle zon, maar verdragen ook wat schaduw.
Ze gedijen het beste in vruchtbare, goed doorlatende grond die voldoende vochtig blijft in het voorjaar en de zomer.

Winterhardheid

In koude winters vriezen er vaak takken dood, waarna men ze tot op de grond moet terugsnoeien.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ik denk dat je deze plant, als ik zie hoe klein die nog is, het beste nog even in een pot kan zetten met tuinaarde uit de winkel erin (zodat je zeker weet dat het gezonde grond is). Deze zet je dan het best een tijdje binnen op een plek waar de zon er ook op kan schijnen. Het euvel is namelijk dat deze plant normaal in mediterrane gebieden als Turkije en Bulgarije groeit. In het Nederlandse klimaat heeft hij het dus nogal moeilijk. Daarom moet je deze plant eerst op sterkte laten komen en pas als hij goed en gezond is, kan je hem veilig naar buiten verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij moet het kunnen redden, Hertshooi is vrij sterk.
Probeer hem nog wat terug te snoeien, bemesten en watergeven en vergeet niet al is hij nog zo treurig , hij kan vrij laat beginnen met uitlopen dus niet te vroeg weggooien, rustig laten staan en hem de kans geven om aan te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kan het kan het nog altijd redden! Geef hem de tijd om aan te slaan. planten die je koopt bij een tuincentrum komen meestal van een ideaale standplaats af. Na verkoop verhuist de plant naar een totaal andere leefomgeving. Hier tegen moet de plant zich aanpassen, en dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Ze kunnen een enorme terugslag krijgen als ze niet op een goede wijze worden verplant,(geen goede grondsoort teveel in de tocht te nat en ga zo maar door). Doe flink wat potgrond rond de plant in het plantgat,beschut ze tegen te veel tocht en zet niet te nat zodat de wortels kunnen gaan rotten. Dan is er zeker nog een kans dat hij het gaat redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De plant heeft gewoon vorstschade al het bovengrondse gedeelte is bevroren, dat komt het meeste voor aan het eind van de winter als het s'nachts hard vriest en het overdag bij felle zon enkele graden dooit, deze hertshooi staat er bekend om.
Wacht maar rustig af hij zal best wel gaan uitlopen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Knip hem nu tot aan de grond af, komende week wordt het zachter en zal hij wel gaan uitlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weggooien kan altijd nog, heel goed dat je het toch nog hebt geprobeerd.
de natuur is vaak sterker dan je denkt, een beetje geduld en dan weet je het snel genoeg.