Eten deze beestjes mijn lelieblad op? Zo ja wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Het beste antwoord

De grote boosdoeners zijn de larven van de waterleliekevers (Galerucella nymphaeae).
Het zijn kleine zwarte larven die maximaal 1 cm worden die zich een weg vreten doorheen de bovenste bladrand van waterlelies. Deze zwarte diertjes zijn larven van het kleine waterlieliekevertje.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat te doen ?
Bestrijden met insecticiden is te vermijden omdat deze schade berokkenen aan vissen en andere vijverbewoners.
Het is een vervelend werkje, maar meestal blijft enkel het platknijpen van deze larven als enige methode over. De zwarte kevertjes zullen een fel geel tot oranje sap vertonen wanneer ze worden doodgeknepen. Zo weet u dat het effectief over deze larven gaat. Aangezien volwassen waterleliekevers op meerdere dagen hun eitjes leggen, zullen ook larven op verschillende dagen te zien zijn. Het controleren van de bladeren van waterlelies wordt dan ook een periodiek werkje. Houdt u dit niet in het oog, dan wordt de plaag steeds erger, want iedere larve die u niet verwijderd zorgt voor een nieuwe volwassen kever die op zijn beurt opnieuw begint te kweken. Vandaar dat het aangeraden wordt om zo vroeg mogelijk in te grijpen wanneer het schadebeeld te zien is.
Een andere oplossing om deze larven te verwijderen is de bladeren van waterlelies gedurende 24 uur onder water te houden. De larven houden niet van water en door de bladeren onder te dompelen stopt de schade ook. Dit is echter niet altijd praktisch haalbaar, zeker niet voor grotere vijvers.
In de winter overleven de volwassen waterleliekevers in plantenresten of holle stengels langsheen de vijverrand. Deze verwijderen uit de tuin (eventueel te verbranden) zorgt ervoor dat de invasie het volgend jaar minder zal zijn.
Het waterleliekevertje heeft echter wel enkele natuurlijke vijanden. Kikkers schuiven graag aan voor een hapje waterleliekever. Ook kwikstaartjes smullen graag van deze diertjes.
Z512099
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt last van het leliehaantje. Deze diertjes vreten het lelieblad op en laten daarna een heel vieze substantie achter. Het enige wat je kunt doen is het verwijderen van bijna het gehele blad en de lelies afsnijden en afspoelen en in de vaas zetten. Deze diertjes komen ieder jaar terug in meerdere mate en bestrijdingsmiddelen hiervoor zijn alleen te koop als je een spuitvergunning hebt en hiervoor moet je professioneel leliekweker zijn.