Hoe behandel je urinevlekken in gazon?

We hebben een paar dagen een logé hondje gehad en deze laten plassen in de tuin. Nu zijn er verschillende gele vlekken in het gazon ontstaan. Hoe kan ik die het beste behandelen zodat ik zo snel mogelijk weer groen gazon heb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
15K
Ivana
9 jaar geleden
Waarom heb je hem/haar niet gewoon uitgelaten zoals het hoort?
Een hond hoort niet in de tuin te plassen, zelfs niet op een logeeradres.

Antwoorden (4)

Paar emmers water er over heen, zodat de amonia uitspoelt. Gras herstelt zich zonder meer. En even hopen op een fikse regenbui!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is eigenlijk niet veel aan te doen, als je het ziet, is het gras op die plekken al verbrand.
Ook vervelend is dat de randen er om heen, extra hard gaat groeien
Iedere dag water er overheen gieten, hopen dat het gaat regenen, maar meestal is dood, ook echt dood.
Wel zou je van elders graszoden uit kunnen steken en de dode plek vervangen met gezond gras.
Dan voldoende nat houden en na enkele weken zie je er niets meer van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo gaat het gras er dood van? Er zijn hier in de stad veel van die zogenaamde omheinde
HUP"s, zoals dat officieel heet (honden uitlaat plaats), waar je regelmatig baasjes ziet (buiten het hek) die hun hond binnen de omheining los laten lopen. De honden mogen hier plassen. Nou ziet het gras er niet altijd meer helemaal groen uit, en soms zijn er ook kale plekken, maar het is er meestal nog wel. Maar waar die kalige plekken zitten, is dat altijd dood gras waar honden hebben geplast en gepoept hebben of zou dat ook kunnen komen omdat er gewoon regelmatig honden in die veldjes worden gelaten en ook lopen te ravotten en graven en zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op dat soort veldjes gebeuren 3 dingen.
Een deel van het gras ( grootste deel) blijft gewoon groen en groeit normaal.
Een deel van het gras ( kleine ronde plekken) Verbranden van het te veel stikstof in de urine.
Een deel van het gras, rondom de dode plekken, groeit extra hard, omdat het net niet is verbrand, maar wel mest krijgt uit die urine.
In een periode dat het regelmatig regent, blijft vaak alle gras in leven, omdat de regen de urine verdunt tot niet meer schadelijk.
Gewoon een emmer water over gieten nu en na een paar weken is er niets meer van te zien. De volgende keer als je een hond laat plassen op je gazon meteen een emmer water erover om het te verdunnen, dan zal je geen last hebben van dorre plekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad ofwel wachten tot het regent ofwel aantal emmers water over de plekken gieten misschien moet je de hond aanleren om tegen een paaltje te plassen dan vormen er zich geen extra vlekken meer