Hoe kan ik regenwater opvangen?

Hey allemaal,

Mijn plantjes hebben regenwater nodig en sinds ik net verhuist ben kwam ik tot de conclusie dat ik geen balkon heb. Mijn ramen zijn groot en het dak is schuin, ik heb geen vensterbank aan de buitenkant van het raam en vroeg mij af of ik misschien iets in het kozijn kon schroeven om een emmertje o.i.d. aan te bevestigen zodat ik mijn plantjes hier van water kan geven.

Heeft iemand tips/tricks?
Danku!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Rainwinner is speciaal ontworpen om in kleine ruimte voldoende regenwater op te slaan om het te gebruiken. www.rainwinner.nl

Antwoorden (3)

Aan ieder dak van huis en schuur zitten dak afvoeren, om het regenwater naar het riool of sloot af te voeren.
Daar dus ergens iets op aansluiten, voor voldoende regenwater opvang.
Is dat niet mogelijk, dan zal het met andere middelen ook niet lukken.
Een emmertje buiten zetten/ hangen heeft geen zin.
Een hele dag regen, geeft vaak niet meer dan 10 mm water, dus zit er in je emmertje slechts 1 cm. regenwater.
Tijdens een hevig onweer, valt er een enkele keer wel 80 mm. regen, dat is erg veel, dat valt er normaal in een hele maand.
maar slechts 8 cm in je emmer.
Hooguit voldoende voor een x watergeven aan je planten.
Een goede alternatief is water uit een gezonde sloot te scheppen, doe dat in een camping watertank met kraantje en je hebt 10 l. goed water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey, Dank voor uw uitgebreide reactie. Water scheppen uit een sloot heb ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan, dat is ook goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja in de sloot is altijd water genoeg, regen of geen regen.
Je moet 'afkoppelen', zorgen dat je regenpijp niet meer rechtstreeks afvoert naar het riool maar naar b.v. een regenton in je tuin. Dit wordt door veel gemeenten gestimuleerd, want al dat schone regenwater in het riool is nergens goed voor. Er bestaan ook mooie oplossingen voor als je niet helemaal af kunt koppelen, maar wel een regenwaterreservoir aan je regenpijp kunt bevestigen. Als het reservoir vol is, stroomt de rest gewoon weer het riool in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar moet je wel een tuin voor hebben, en de vraagsteller heeft niet eens een balkon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die regenpijpregentonnen kunnen ook aan de regenpijp bevestigd worden als je geen tuin hebt. Het lijkt me er wel grappig uitzien, aan de buitenkant van een flat, allemaal van die bubbels...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en dan met een ladder naar de 4e verdieping om een emmertje onder je ton te houden.
Er zijn regentonnen in de handel die je kunt aansluiten op de regenpijp naar het riool. Als er water uit de regenpijp naar beneden valt wordt eerst de regenton gevuld. Is de ton vol dan wordt het regenwater via een overloop weer naar het riool afgevoerd. Zo hou je dus (bijna) altijd een volle regenton. Alleen in de winter moet je oppassen dat de ton niet kapot vriest.