Hoe roei je zevenblad en pispotjes uit?

Wij hebben hardnekkig last van zevenblad en pispotjes. Round-up helpt hier absoluut niet tegen en ik blijf wortelstengels uitgraven van beide planten. Hoe kom ik hier zo snel mogelijk van af?

Ik weet dat zevenblad eetbaar is, maar zo ver wilde ik niet gaan :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
grasmaaier
9 jaar geleden
Ik raad het ten zeerste af om ook maar iets uit je tuin te eten als je roundup hebt gebruikt.
Dat spul is echt de grootste rotzooi die er maar is. Schandalig dat het nog steeds verkocht en gebruikt wordt (ook al is het minder sterk dan eerst).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, maar zoals ik al zei: Ik ben niet van plan om als een koe mijn tuin leeg te gaan grazen.
grasmaaier
9 jaar geleden
Als je zevenblad weg wilt hebben, haal je gewoon zoveel mogelijk wortels er van weg. En verder moet je elke keer als je nieuw zevenblad ziet opkomen het wegplukken. Als er langdurig geen blaadjes boven de grond zijn, gaan de wortels op den duur dood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat plukken doe ik al 4 jaar. Ben inmiddels een beetje plukmoe.
grasmaaier
9 jaar geleden
Het is bij mijn tuintje van 20 m2 gelukt om het weg te krijgen. En het stond er helemaal vol mee. Ik heb de hele tuin diep omgespit en alle wortels die ik zag weggehaald. Het heeft even geduurd maar het resultaat mag er zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit hardnekkige onkruid kan men toch vrij simpel wegkrijgen door te spuiten met een mengeling van Roundup MAX en Luoxyl Extra en wat vloeibare bruine zeep er bij mengen. Dit mengsel werkt op de bladeren Dus niet preventief op blote grond gebruiken maar spuiten op grotere planten, op kleine jonge scheuten heeft het ook minder effect. De bruine zeep zorgt ervoor dat het een hele tijd aan de bladeren blijft plakken. Niet spuiten wanneer er regen verwacht wordt.
Kristal
9 jaar geleden
Wat een slechte tip die laatste... roundup Max is puur vergif. Dat wil je toch niet in je tuin?
flyingcrow
9 jaar geleden
Ik niet tenminste..Zevenblad kweek en hagewinde zijn er allang uit door te blijven plukken. Geen gif in mijn tuin.
Kristal
9 jaar geleden
Precies, gewoon blijven plukken
Rieneke1
9 jaar geleden
Helemaal eens met grasmaaier en Kristal!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komen jullie plukken dan? :)
Kristal
9 jaar geleden
Denk je dat bij andere mensen met een tuin, zoals ik, het onkruid vanzelf verdwijnt dan ? :-) Ik pluk ook hoor, net als jij, mooie muziek erbij,zonnetje, fijn om zo bezig te zijn :-)
Z512099
9 jaar geleden
Pispotjes ?

Het beste antwoord

Hierbij een tip uit grootmoeders tijd die sowieso helpt bij het uitroeien van mos en groene aanslag, dus misschien in jouw geval misschien ook het proberen waard (want voor niets of niemand schadelijk): vang na het koken van pasta of aardappels het kookwater op en giet dit over het onkruid. Het zetmeel in het water zal er (hopelijk) voor zorgen dat het onkruid verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi
Ik had ooit het zelfde probleem. Ik ben toen via iemand aan Round up gekomen die bij het spoor werd gebruikt. ( ze gebruikten het om lans het spoor de onkruid weg te halen ) Dit was een sterkere variant dan de normale Round up. Misschien zou je hiernaar kunnen googlen. Bij werkte het echt goed ( ik had er echt de hele tuin mee vol en echt al super veel dingen geprobeerd die niet werkte )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een akelig en tijdrovende klus, maar ik denk dat er niet veel anders opzit dan graven en plukken. Ik heb er zo'n twee jaar over gedaan. Heel secuur te werk gaan, graven, graven, graven. zorg dat en geen enkel stukje wortel achter blijft. Natuurlijk is dit niet te doen, maar iedere avond even een wandeling door je tuin en alle nieuw opgekomen kopjes incl wortel er weer uit halen. Zodra er weer blaadjes boven de grond zijn, doet het onkruid weer energie op en wortelt het onder de grond heel snel. Echt bijhouden dus. Het is een klus, maar hiermee is het mijn wel gelukt.

Het kookwater ga ik ook eens proberen. Ik sta weer voor een nieuwe uitdaging, heb plantjes gekocht waar sporen van heermoes in zaten. :-(
Ik wens je heel veel succes met je tuin. Hoop dat je het onder controle krijgt.