is het handiger om wormen te plaatsen in een plantenbak met een plant, of de plantenbak met de plant te bemesten met wormmest?

regenwormen worden gebruikt om de aarde beter te maken voor planten om te groeien, maar is het ook handig om de wormen direct te plaatsen of alleen hun aarde te nemen?
misschien een beetje een ingewikkelde vraag, maar ik hoop dat jullie erachter komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
9.3K

Het beste antwoord

Alleen mest is handiger

Reden:

Met wormen in de pot woellen ze de aarde om en dit bevorderd groei. Het is als kleine ploegjes die de aarde mengen en zo een goede verdeling van de aarde verookzaakt.

Dit bevorderd
Vocht opname voor de wortels,
Voedingstoffen worden beter vermengd
Zuurstofrijkheid aarde
Poreus te bevordering van wortel goei.
Mest is ook voedend.

Wormen in bak: Voeden (organisch afval) maar geen zorg voeding plant bevorderde groei

Alleen mest in bak: Af en toe een handje is 1 minuut werk

Handiger is de mest, minste werk. Maar dat maakt de planten niet mooier

Hoop dat dit uw vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had dit wellicht inderdaad beter kunnen vertalen in dat de mest de ph waardes optimaal houdt op een ph van 6 à 7 zodat wortels niet aangetast worden. En samen met het losse aarde de opname van o.a. koolstofdioxide en water voor photosynthese zo te bevorderen. Voeden was een shortcut.

Andere antwoorden (1)

Wormen leven van verterend / rottend materiaal.
Potgrond bestaat voor het grootste deel uit reeds verteerde humus.
Voor de wormen is er dus( bijna) niets te eten.
Het heeft dus geen zin hier wormen in te plaatsen

Wormen mest is de poep van de wormen die rottend, dus voedzaam materiaal op gegeten hebben.
In die poep zitten nog steeds een deel van de voedingsstoffen, dus belangrijk voor een goede plantengroei.
Maar de zelfde voedingsstoffen zitten ook meer of minder in andere meststoffen.
Het maakt dus niet zo veel uit, welke mest je gebruikt.
Zelfs al zou je kunstmest gaan gebruiken, dan nog steeds bestaat dat uit ongeveer de zelfde voedingsstoffen.
Dus de wormenmest kan je wel gebruiken in je plantenbak, maar verwacht er geen wonderen van.