Waarom worden de blaadjes van mijn buxus geel na het snoeien?

Ik heb een paar weken geleden mijn buxushaagjes gesnoeid. Dat was op een bewolkte dag en de week daarna heeft het veel geregend en was het steeds bewolkt. Na het snoeien heb ik buxusmest gestrooid.
Toch worden de blaadjes van mijn buxus geel.
Hoe komt dat en is dat te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
15.6K

Het beste antwoord

Dit ontstaat doordat je een deel van de blaadjes wel geraakt hebt met snoeien, maar de blaadjes alleen zijn gekneusd, waarna ze later alsnog dood gaan/ bruin worden.
Voor een deel zijn het voor een gedeelte doorgeknipte blaadjes, die nu bruin worden.
Voor een deel is het zonnebrand, ook al is er geen zon.
Veel blaadjes zitten voor het afknippen diep verscholen tussen en onder andere blaadjes en komen ineens in het volle licht.
En in de week na het snoeien zal het toch echt wel eens een moment zonnig zijn geweest en je weet dat je zelf ook binnen een half uurtje kan verbranden, zeker met noordwesten of noorden wind.
Volgende keer eerder snoeien, dan hoeft er veel minder van af en blijft dus alles groen en altijd een goed scherpe heggenschaar gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals gewoonlijk een duidelijk antwoord met goede adviezen :-) Plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het toch een kei die eddijst,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt jullie!

Andere antwoorden (2)

Hallo,
Buxus met gele bladranden

Wanneer de buxus gele bladranden gaat vertonen is het de hoogste tijd om flink bij te mesten. De gele bladranden zijn te wijten aan gebrek aan meststoffen en kalk. In november een flinke kalkgift toedienen en in het voorjaar flink bemesten met kippenmestkorrels en/of koemestkorrels. Ook in de handel verkrijgbare speciale buxusmeststoffen zijn hiervoor goed bruikbaar. Om snel de groene kleur weer te krijgen bemesten met bitterzout (ook te gebruiken als bladbemester) of kieresiet.

Buxus met gele bladranden en een bruingroene kleur

Buxus houdt van een vochtige bodem, maar als ze te lang met hun wortels in het water staan krijgen ze ook gele bladranden en een bruingroene kleur. De afwatering verbeteren door drainage aan te brengen helpt. Ook de buxus herplanten in nieuwe bemeste tuinaarde eventueel vermengen met compost en of dierlijke mest zal de plant een nieuwe impuls geven. wanneer er men geen maatregelen neemt zal de buxus afsterven.
kijk hier even: http://www.buxusplant.nl/buxus-ziekten.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk verhaal, maar het gaat hier over bruin worden als gevolg van de buxus knippen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ps: hij kan de website nog altijd na zien..waarom de blaadjes GEEL worden na het snoeien...is niet bruin maar GEEL..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pantertje,je gaat er in jouw antwoord volledig aan voorbij dat het na de snoei is gebeurd maar begint meteen over eventuele ziektes. In jouw bron staat ook duidelijk dat de buxus na de snoei geelbruine bladeren kan krijgen niet alleen door de zon maar ook als het bewolkt maar wel warm is en dat je goed moet weten hoe te snoeien.
Misschien wordt het eens tijd dat je je Snoeischaar laat Slijpen.
Scherp en goed afgesteld gereedschap knipt, bot gereedschap rukt het ervan af en laat wonden na, dus bruine blaadjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt iedereen voor jullie antwoorden.
Ik ga in ieder geval kijken of ik volgend jaar wat eerder kan snoeien en of mijn snoeischaar geslepen kan worden.