Welke plant is dit en waarom komen er strontvliegen op af?

Wij hebben begin dit jaar nieuwe planten gehaald voor op het balkon, ik ben alleen de naam kwijt van deze specifieke plant. Hopelijk kunnen jullie deze aan de hand van de foto indentificeren.

Naast dat ik niet weet hoe de plant heet, heb ik er nog een ander probleem mee. Ik gaf hem vandaag water en viel mij toen op dat ik iets rook dat leek op poep, dit is 4 hoog op een balkon nog al moeilijk. Nu keek ik eens goed naar de plant en zag dat er zeker wel 7 strontvliegen op zaten, die moeten het dus ook geroken hebben.

Als je van dichtbij ruikt aan de plant/bloemen, dan ruik je iets herkenbaars als de eerde genoemde strondlucht, maar niet zo sterk en herkenbaar als de eerste walm.

Is het bekend dat deze plant hier naar ruikt en dat deze dus ook strondvliegen aantrekt of heeft het bijvoorbeeld te maken met het (extreem) warme weer?

Toegevoegd na 4 minuten:
Krijg geen foto's geupload, dus via deze link in te zien:
https://drive.google.com/file/d/0B4ADkmXU2J-_cWFXVTBNSGJIc2c/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4ADkmXU2J-_YVBuVEFHZ0V2OUE/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4ADkmXU2J-_eVlNSFlaaGp4SzA/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4ADkmXU2J-_U0E5TFdHaEllVFU/edit?usp=sharing

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Zal wel een aronskelk zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Gezien de foto's toch niet, excuus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik dacht ook meteen aan aronskelk, maar toch de foto's bekeken, soort vetplantje ken hem niet. Ik ga je volgen want ik ben ook nieuwsgierig wat het is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het lijkt iets van een soort op Sedum

Antwoorden (2)

zegt 'crassula' je alsnog iets? Daar doen de bloemetjes me aan denken (en het vetblad-blad). Op een amerikaans plantenforum riep iemand opgewekt dat álle crassula's stinken als ze bloeien. Naar hond, Of naar pisachtig. Ik weet het niet, wel dat geur beschrijven per persoon verschilt en dat op vierhoog geen muis in een hangpot poept.
Vliegen, van miniklein tot brom, komen wel vaker op bloemen af, gewoon om nectar te snoepen,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Onze hele flat heeft een muizenplaag op de balkons Woelmuis ;-) 8 etages hoog. Dus het zou best kunnen dat er een muis in die pot gescheten heeft. Alleen muizen keutels stinken niet echt als een strontlucht vind ik.
burgos
9 jaar geleden
Watttttt muizen op 8 hoog????
Jakkie
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Jep, heel veel mensen hebben nog netjes hangen met vogelzaadjes en sommige mensen hebben kattenvoer op het balkon staan. Muizen paradijs is geopend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
muizen hebben niks te zoeken in een hangplant. Ook niet op vierhoog.
burgos
9 jaar geleden
Ik dacht echt als je bang ben van muizen dat v/a 2 hoog kan gaan wonen. ha ha
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Woelmuis, omdat je zo schreef dat muizen niet op 4 hoog in een hangplant poepen. Dacht ik dat je bedoelde dat muizen wel in hangplanten zitten alleen niet op 4 hoog. Vandaar mijn reactie ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, alleen ruikt muizenpoep niet naar poep, maar droog/zurig/stoffig. Ik kan het niet echt uitleggen, maar 't is een heel typisch luchtje.
Bij mij waren het strontvliegen die op de koeienmest afkwamen. (die had ik zelf gestrooid op de aarde. Wellicht zat er mest in je plantjes. Een vliegeval (stinkt wel erg) helpt heel goed, maar laat die niet te lang hangen, ik had het idee dat ik na 5 navullingen de vliegen uit de hele straat naar me toe lokte.