Kun je hortensia's stekken door ze in water te zetten ? Of is er een andere manier om hortensia's te stekken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
91.8K

Het beste antwoord

Een hortensia kun je op twee manieren stekken:

Manier 1:
Snij een stuk stengel vlak onder een oog af met een scherpe snoeischaar of mes. Verwijder alle bladeren door deze van de stengel te knippen of te trekken. Plaats de stekken in neutrale stekgrond of in een mengsel van turfmolm en zand. Je kunt de stekken per stuk in een pot zetten, of met meerdere bij elkaar. Eventueel kun je de stekken eerst in een bewortelingshormoon dippen maar echt nodig is het niet, wel is het raadzaam om de stek onder glas of onder een plastic zakje te plaatsen. Het vormen van wortels duurt meestal een week of drie. Als de groei er weer in komt en de stekken staan met meerdere in een pot is het tijd de planten te verpotten in een eigen pot van (kamerplanten) potgrond vermengd met wat turfmolm. Zomerstekken het eerste jaar het beste vorstvrij overwinteren.

Manier 2:
De hortensia is ook te vermeerden door afleggen, het duurt langer in vergelijking tot stekken, maar er zijn minder problemen met betrekking tot afrijpen en winterhardheid van de jonge stek.
Buig een tak van de hortensia naar de grond, leg er een steen op. Eventueel een handvol tuingrond om de steen heen leggen zodat de stengel goed bedekt is. Na twee jaar zal de aflegger wortels hebben. De stengel doorknippen en de jonge plant voorzichtig uitgraven en verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer uitgebreid begrijpelijk antwoord ! Hartelijk dank. Deze vraag is voor een vriend in Australie, die ik aan hem doorstuur maar ik moet wel zeggen dat ik om te proberen stekjes heb genomen, die in potgrond gemengd met zand heb gezet in het broeikasje. Ben benieuwd wat ze doen !
Nogmaal hartelijk dank ! Groetjes, Janny

Andere antwoorden (5)

Het stekken van Hortensia’s is niet erg lastig, je kunt in de zomer, de winter en de lente de hortensia stekken. De zomer variant vormt het snelst wortelen. Het stekken doe je door 10 cm van de bovenkant schuin af te snijden en in een pot met potgrond te planten. Het is wel van essentieel belang dat de stekken van de hortensia onder glas bewortelt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet alle planten stekken, als er geen bloemen aan zitten, want dat kost heel veel energie van de plant om bloemen te vormen.
Je kunt de bloemen er wel afknippen, maar de plant heeft ze al gevormd gehad, dus die energie is gebruikt.

Je knipt wat takjes van een potloot dikte van 15 cm lang af.
Je knipt de top, met de laatste 2 blaadjes er af, en de blaadjes onder, alleen de 2 blaadjes onder de top die je hebt afgeknipt, laat je zitten.

Pak potjes van zo'n 10 cm hoog, en vul die met stekgrond.
De plaatsen waar je onder de blaadjes hebt afgeknipt, zijn de punten waar de wortels groeien.
Dus steek ze zo in de grond, dat zo veel mogelijk van die punten onder de grond zitten.
Geef wat water, dan zakt de grond nog wat in, dan vul je nog wat grond aan, zodat al de punten goed onder de grond staan.

En dan zet je ze op een lichte, maar schaduwplek neer, niet te warm, mijn ervaring, is dat een badkamer waar veel licht in komt ideaal is voor allerlij stekjes.

Als je ze in de zon zet, dan verdampen ze te hard, en lukt het niet, geld voor alle planten, ben ik achter gekomen, koel en in de schaduw, is het succes regeltje.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik ben er achter gekomen dat je niet op de jaargetijde van de specefieke stektijd van de plant moet letten.
Want stekken in de zomer, als het erg warm is, gaat niet lukken.
Je kunt het beste in het voorjaar stekken, zodra de plant blaadjes heeft gevormt, of in het najaar, en als het dan te koud word, zet je ze in je garage of tuinhuis, of ergens waar het niet vriest.
Behalve de planten die je in de winter moet stekken, bv de hazelaar, maar das een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hortensia's zijn gemakkelijk te stekken. Snij in het voorjaar de stekken van de plant, neem er wat meer als dat je denkt wat je nodig hebt. Knip of snij ze schuin af en zeker 20 cm. lang Poot ze daarna op een schaduwrijk plaatsje in de volle grond, het beste op een vochtig plekje waar je niet te vaak hoeft te gieten. Laat ze zeker tot het volgende voorjaar staan, en voor de rest er niks aan doen. Aleen op tijd wat water geven. Als de stekken goed beworteld zijn kun je ze
omplanten.
Wat je ook kunt doen is een oude plant scheuren of afsteken.
Van een oude plant kun je zeker 4 of meerdere planten maken, doe dit vroeg in het voorjaar. Graaf de plant ruim uit
met zoveel mogelijk kluit en wortel. Scheur of splijt hem
daarna in zoveel planten als mogelijk. Deze kun je direct planten,geef wel de eerste weken bij droog weer wat water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hortensia stekken is zo simpel als maar kan.
Zelf doe ik het op de meest eenvoudige wijze, knip een stek van ca. 10 cm. af, stop hem in de grond en voor je het weet heeft hij wortels. Zelf heb ik dit gedaan door van 3 hortensia's stekken te knippen, in de grond gestopt en nu heb ik in totaal 70 hortensia's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De makkelijkste manier om hortensias te stekken is via de zomerstek:

Hortensia stekken op de makkelijkste manier gaat via de zomerstek. Klimhortensia stekken kan ook op deze manier:

Neem takken die niet hebben gebloeid, maar die ook niet bruin en houtig zijn. Je hebt ongeveer 10 centimeter, met minimaal twee bladparen nodig.
Het stekken van hortensia moet nu snel gebeuren. Knip de bladeren van de stek af om verdamping tegen te gaan.
De stekken mag je ongeveer 5 centimeter in de grond steken, in potjes met zaai- en stekgrond.
De volgende stap bij het hortensia stekken is om genoeg water te geven. Druk de grond ook stevig aan!
Dek het geheel nu af met een plastic zak en maak deze vast met elastiek.

Afleggen is lastig maar als je van een uitdaging houdt kun je het proberen:

Een tweede manier om hortensia te stekken is afleggen. Het stekken van hortensia duurt zo iets korter, maar het duurt wel weer langer voordat je een nieuwe plant hebt. Knip een lage tak van de hydrangea af en trek de bladeren van de tak. De bovenste bladeren mogen blijven zitten als je hortensia gaat stekken. Klimhortensia stekken gaat iets lastiger op deze manier, omdat de takken veel hoger zitten. Leg de tak van de hydrangea plat op de grond en bedek het middelste deel met aarde. De bovenste bladeren mogen eruit steken. Leg een baksteen op de tak om alles op zijn plaats te houden. De hortensia zal zich nu vermeerderen door zelf wortels aan te maken. Na een jaar heb je een nieuwe stek.