En weet iemand ook welke boom dit is en hoe groot deze kan worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Het is in ieder geval een spar.
Lijkt sterk op de gewone kerstboom en dat is een Picea.
Het is de boom van het vurenhout, dus een snelgroeiende soort.
Echter groeit deze op je foto al jaren lang erg slecht en zal zo nooit een mooie boom worden.
is de laatste 7 jaar amper 1 m. gegroeid, normaal in 7 jaar 3.5 m. of meer.
Staat hij soms in de klei grond?
Normaal worden kerstbomen tot een meter of 50, dan wel op de juiste plek en de juiste grond en pas na een paar honderd jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hi, bedankt voor je waardevolle antwoord. Ik heb em uit het bos van mijn pa gehaald en geen idee wat voor grond het was. De grond zag er wel donker en raar viezig uit, nu staat hij dus bij ons in de tuin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er wat potgrond bij gedaan en hoop dat hij nog weer goed gaat groeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De boom groeit het beste op arme zure zand of veengrond.
Wat potgrond er bij heeft weinig zin, dan zou je een gat moeten graven, een kruiwagen grond er uit en potgrond er in.
Deze spar groeit maar 1 maand per jaar ( nu) Dus zal de rest van dit jaar niet meer groeien.
De spar heeft onder bomen of struiken gestaan, te zien aan zijn brede toptakken, die zijn normaal heel smal.
En eerlijk gezegd, zal het nooit meer wat worden, dit kan niet meer herstellen,
Hij hoort er uit te zien als een kerstboom, dus vol met een spits toelopende top.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O oke, k heb toevallig een zeer jonge berkenboom gekregen ook dan gaat die maar in de tuin ipv de spar. Bedankt Eddijst, waardeer ik zeer en spaart mij een lange tijd wachten uit. En het klopt helemaal hij stond onder veel andere grote bomen. Knap van je dat je dit allemaal weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kenner? Hoezo :-) ;-) DIKKE +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
natuur is mijn passie en mijn leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is hier inmiddels al goed bekend! Altijd handig zo'n kenner maar nog belangrijker is dat jij zo'n passie hebt voor de natuur :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De naalden van de douglasspar, liggen plat.
Bij de boom op de foto niet.
Het is dus zeker een Picea, maar het zou nog een Picea omorika kunnen zijn en geen Picea alba, er lijkt iets blauws in de naalden te zitten.
Maar deze boom van de foto heeft jaren lang onder bomen- struiken gestaan, dus kan het beeld erg vertekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle Picea's Prikken, dat is dus simpel.
Alle soorten Abies, douglas , Taxus enz. prikken niet.

Andere antwoorden (1)

Lijkt mij aan de groeiwijze te zien een fijnspar, en dan een die vanaf het begin weinig licht heeft gehad. Kerstbomen (soms fijnspar, soms blauwspar of zilverspar) zijn meestal mooi vol omdat ze gekweekt worden op open velden en dus van alle kanten veel licht en ruimte hebben. Vorm wordt er ook nog wel eens ingesnoeid. Dit is een fijnspar uit het bos. Wil je meer een kerstboom-vorm of klein houden dan kun je gewoon wat takken snoeien. Let wel op de hars aan je snoeischaar/zaag en handen!