Wat zijn deze kleine rode spinnetjes en hoe te bestrijden?

In de achtertuin lopen duizenden(!) kleine rode spinnetjes, van nog geen millimeter groot. Ze lopen over de tegels en op het tuinmeubilair. We kunnen niet meer fatsoenlijk op de buitenbanken zitten want daar zitten er ook tientallen op. Niet zo prettig om daar te gaan zitten dan. 's avonds lijken ze weg te zijn, om vervolgens in de ochtend weer terug te komen.

Er is een soortgelijke vraag hier gesteld en daar werd gezegd dat het fluweelmijten zijn, maar daar heb ik mijn twijfels bij in mijn situatie, het zijn er nu ook wel erg veel. Hoe komen we van deze ''plaag'' af? Zie foto.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
110.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch lijkt het daar wel op.
Hier meer info met tips:
http://www.medirecord.eu/parasieten/mijt/oogstmijt.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kan me nog een vakantie herinneren in een vakantiepark in het bos... wij hadden er ook duizenden.

Het beste antwoord

Het is de rode fluweelmijt.
Het is zeer ongebruikelijk dat je ze in deze aantallen ziet.
Mogelijk heeft dit te maken met de zachte winter en het ongebruikelijk warme voorjaar.
Ze houden van zon droogte en warmte.
Dus precies als je buiten wilt zitten.
Ik zou bij je zitje buiten een stoffer klaar leggen, dan kan je als je daar gaat zitten de beestjes even weg stofferen.
Voordat die weer boven op de tafel zijn, is de dag een eind om.
Of je tuinstoelen in de schaduw zetten en pas in de zon als je ze gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Strak plan +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze schijnen een teken te zijn van goede voedzame grond, heb ik eens van een hovenier gehoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De fluweelmijt, komt vooral voor op warme en stofdroge plaatsen.
Daarom zaten er zo veel op de tuinbanken.
Met de grond heeft het niets te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tja ed wat kan ik anders doen dan weer plussen :-) !