Op de nieuwe bladeren van een struik in onze tuin zitten allemaal bruinige schilfers, hoe kan dit?'

In onze tuin staat een grote struik met sinds een tijd bruinige, nieuwe bladeren. Op de bladeren zit een soort schilferachtige laag. Boven en onder op het blad. Ook met bruinige puntjes. Mijn zwager zag de bladeren en veegde - met enige druk - over het blad en er kwam wel een mooi glanzend groen blad tevoorschijn.
Ik dacht dat we t.z.t. die struik er wel uit zouden moeten halen. Van een afstand bekeken ziet de struik er een beetje dor en bruinig uit. Maar nu lijkt het erop dat er niks mis mee is?

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik weet helaas de soort niet, we wonen hier sinds kort...
Misschien een (familie van de) Laurier?

Alvast heel erg bedankt!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Deze struik is een wintergroene Elaeagnus.
Zijn nieuwe bladeren, takjes, bloemen en bessen zijn bedekt met schilvertjes die bruinachtig, goudachtig of zilverachtig van kleur zijn.
Hiermee beschermt deze soort tegen te veel water verdamping.
Hij kan dus ook groeien op steenachtige, zeer droge en hete omstandigheden.
Als de nieuwe bladeren uit gegroeid zijn, is het minder zichtbaar.
Bloemen zijn ook zilverachtig wit en de eetbare bessen rood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel voor het antwoord! Wat fijn te weten dat dit helemaal normaal is. En ook fijn dat ik nu weet wat voor struik dit is. Nogmaals heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel fijn om deze kennis nu te hebben. Op internet kon ik het antwoord zelf niet vinden.
Bedankt!