waarom zijn er dit jaar zo weinig kleine vogels, zoals meesjes, musjes in onze tuin ?

Wel zijn er veel eksters; dat was altijd al, steeds meer kauwen en zoals ook allang hele zwermen meeuwen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5K

Het beste antwoord

De natuur heeft een uitzonderlijke winter en voorjaar meegemaakt.
Vrijwel zonder vorst en sneeuw.
Kleine vogeltjes, hadden in de vrije natuur ruim voldoende voedsel, dus zochten ze onze tuinen vrijwel niet op.
Hun behoefte aan extra voedsel, vetbollen, pinda´s enz. was er gewoon niet, ze hadden voldoende.
Momenteel zijn er al zeer veel bladluizen, kevertjes en rupsen aanwezig, 4 a 5 weken eerder dan vorig jaar!!
Voor de meeste kleine vogeltjes zijn veel tuinen een tweede keus ( mensen, lawaai, katten enz. ) als het gaat om voedsel en als die tweede keus niet nodig is, blijven ze gewoon lekker in de vrije natuur.
Ook bij de jaarlijkse vogeltelling in onze tuinen, waren er aanzienlijk minder vogels te tellen.
Ik woon zelf tegen een natuurparkje aan en daar zijn juist meer vogels dan gewoonlijk.
Zo zie je, ze zijn er wel, alleen wat minder in tuinen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat er buren van je zijn geweest die bij hebben gevoerd afgelopen winter. De vogels blijven vaak naar een plek gaan waar veel voedsel is en dat was misschien minder bij jou zo dan bij hen.

Ook kan het te maken hebben met dat er bij jou minder of geen nest-mogelijkheid is of dat je planten hebt gesnoeid waar ze altijd onder kropen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er veel eksters zijn, en nu ook steeds meer kauwen, dan is het niet zo vreemd dat de kleine vogeltjes je tuin mijden.
Het is nu nesteltijd, en het is niet logisch te gaan nestelen temidden van vogels die jouw kleintjes wel lusten.
Verder gaat door diverse oorzaken de mussenstand sowieso steeds verder achteruit.
Probeer plezier te vinden in de vogels die er wel zijn: zowel kauwen als eksters zijn zeer intelligente grappige vogels.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ hoor, hier gelukkig dit jaar andersom, juist iets meer mussen. (maar zeker minder dan toen ik een klein jochie weg)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mus is weer de meest geteelde tuinvogel, hoe zo gaat het slecht?
Rieneke1
9 jaar geleden
De mussenstand gaat al jaren achteruit Ed, ook al zijn ze nog redelijk talrijk.