Hoe lang duurt het voordat kunstmest wordt opgenomen door de grond?

Ik heb begin vorige week kunstmestkorrels gestrooid over natgemaakte grond, en heb elke dag ervoor gezorgd dat de grond vochtig was, maar nu zijn de korreltjes nog niet opgenomen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
17.6K
Reddie
9 jaar geleden
Dat moet ook lang duren. Je eet zelf ook niet ineens 20 kilo, om vervolgens maanden te vasten.
Als alles direct oplost spoelt het meteen naar diepere aardlagen, en kunnen de plantenwordtels er niet meer bij.

Het beste antwoord

Kunstmest zijn eigenlijk zouten
Zodra zouten nat worden, beginnen ze op te lossen.
Om kunstmest makkelijker uit te strooien, heeft men de korreltjes bedacht.
Deze laten alsmaar zouten los, maar de korrels blijf je vaak nog lang zien, maar dan zegt niets over het wel of niet oplossen.
Om mooie korrels met mest te kunnen maken, wordt gebruik gemaakt van vulstoffen.
Wat je na verloop van tijd nog ziet liggen, zijn dus de volstoffen van de korrel.
De mest zelf is daar grotendeels al uit gespoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de eerste regenbui (of sproeien) lost al een deel van de mestkorrels op en kan in de grond door dringen. Zodra het bij de wortels komt kunnen de planten het opnemen.
Voor dat de gehele mestkorrel opgelost is, kan (afhankelijk van de hoeveelheid regen/water) wel tot enkele weken duren.