Is deze dwergcypres ziek?

Deze dwergcypres groeit nog aan de buitenkant, maar de binnenkant is helemaal verdord. Is hij ziek, is er iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Aan het nieuwe groen aan de buitenkant, zie je goed, dat de boom niet dood gaat.
Mogelijk zijn de bruine takken ontstaan tijdens een zeer droge periode in het vorig jaar.
Als coniferen te droog staan, zie je dat vrijwel nooit direct.
Pas velen maanden later probeert de boom te overleven door een groot deel van hun groen af te stoten, dat je dan ziet als bruin.
Knip nu het bruine er van af, dan knapt de boom al flink op en leg er bij een nieuwe droge periode, de slang er een tijdje bij.
Geef de boom enkele malen per seizoen een goede organische mest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je de hele tak met in het midden bruin en aan het uiteinde groen er af knippen? Ik dacht dat veel coniferen niet meer uitlopen als je tot in het bruine deel snoeit. Of bedoel je de bruine frummeltjes opzij van de tak afknippen en de kale tak zelf met groen pluimpje laten zitten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk ,de conifeer van de foto ziet er erg slecht uit, maar om nu niet direct over omzagen te hebben, kan je beginnen met al het bruin er af te knippen, maar natuurlijk nooit de groene delen.
Juist door het behoud van die groene delen, kunnen veel soorten coniferen, toch nog aardig herstellen en vaak zelfs weer groen vormen op het kale hout.
Dus ja, de bruine frummeltjes opzij van de tak er af knippen en de groen pluim laten zitten.

Andere antwoorden (1)

Bij coniferen is het normaal dat ze alleen aan de buitenkant mooi zijn. De binnenkant verdort inderdaad helemaal. Hij is dus niet ziek.
Kik maar eens voorzichtig in een thuja-haag of in een chamaecyparis.