Mijn tegels slaan wit uit. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?

Onder mijn carport slaat het helemaal wit uit,rest van de oprit niet. Dit gedeelte word nooit nat en is gelegd op de fundering van het huis met een laagje zand volgens mij. Naar mijn idee is het een zoutuitslag maar weet dat niet zeker.Mischien weet iemand iets waardoor het verholpen kan worden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zijn het voor tegels ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gebakken tegels

Het beste antwoord

Deze zogenaamde “witte uitslag” of “uitbloei” komt het meest voor bij grijs beton of betonproducten waaraan een kleurstof is toegevoegd.

Beton wordt gemaakt door vermenging van zand, grind, cement en water. Het cement gaat een chemische reactie aan met het water waardoor vrije kalk wordt gevormd, die zich op het betonoppervlak afzet. De kalk-afzetting gaat daarna een reactie aan met kooldioxyde uit de lucht, waardoor het witte calcium-carbonaat ontstaat.

Het nog doorwerken van het droogproces of de opname van water door regen, dauw, mist leidt ertoe dat ook weer water wordt afgestoten met de uitslag als gevolg.

De witte uitslag verdwijnt normaliter in een jaar vanzelf. Door het kooldioxyde in de lucht, verandert het calciumcarbonaat namelijk langzaam in een stof die wel oplosbaar is in water zodat het met regen wegspoelt. Bovendien is gebleken dat zure verontreinigingen in de lucht, zoals koolzuur en zwaveldioxyde, dit proces versnellen.

Onder de carport zal dit echter niet gebeuren omdat daar geen regen komt. Maar wellicht kun je het dak van je carport een tijdje weghalen? Dat zal hooguit een jaar nodig zijn volgens de bron.

Eventueel zijn er ook chemische producten te krijgen om kalkuitslag te verwijderen. Volg hierbij wel altijd nauwgezet de gebruiksaanwijzing en probeer altijd een kleine oppervlakte als test. Zulke stoffen kunnen namelijk makkelijk de steen aantasten.
In de bron een voorbeeld van zo'n product.

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie: het kan langer dan een jaar duren (zoals Eddlijst ook al zei). Bij mij in de buurt staan donkergrijze huizen van bijna vijf oud die nog steeds witte vlekken hebben.

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie: het kan langer dan een jaar duren (zoals Eddlijst ook al zei). Bij mij in de buurt staan donkergrijze huizen van bijna vijf oud die nog steeds witte vlekken hebben.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor Uw antwoord,het dak kan ik niet weghalen daar zit nl slaapkamer van mijn dochter boven. Een bezoeker zei eens tegen mij dat ik er cola overheen moest spoelen,maar heb het als een grapje ervaren. Mischien toch wel een goed idee
Wat u beschrijft klopt wel denk ik, de laatste dagen was het redelijk vochtig en dus duidelijk meer geworden

Andere antwoorden (1)

Er zijn drie mogelijkheden.
1 de bestrating is nog redelijk nieuw en van beton, dat kan de eerste jaren wit uitslaan.
2 De auto heeft gereden over wegen die gepekeld zijn, daarna in de carport gezet waar de auto nog een tijdje heeft uitgelekt, in dat geval is het dus pekel ( zout)
3 je hebt zelf zout gestrooid op je eigen bestrating en dat naar binnen onder je carport
hebt gelopen.

Is het 1, dan kan je er niet zo veel aan doen, uiteindelijk gaat het vanzelf een keer weg.
Is het 2 of 3 , dan af en toe nat maken, laten weken en goed afspuiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Eddijst,bedankt voor je reactie, de bestrating is 3 jaar oud en vanaf het begin was het alzo,toen dacht ik ook gaat wel weg. Auto staat nooit onder de carport en het is jammer dat fotoupload niet werkt dan zie je hoe""erg"" het is en ook aan zijkant van stenen zit