Kun je zomerbollen nu al planten?

In mijn garage heb ik wel zo'n 150 zomerbollen liggen en met dit zachte weer krijg ik zin om ze te planten. Maar kan dat nu al? Het is bijna maart en nachtvorst zit er niet echt in ( al kan het altijd nog) of is het voor zomerbollen overdag ook nog te koud? Ervan uitgaande dat het weer de aankomende maand zo blijft, kan dat dan? Ik woon ten zuidwesten van Leeuwarden, alleen in januari heeft het hier zo'n vier dagen een beetje gevroren.

De bollen die in mijn garage liggen waarvan ik de naam ken, zijn gladiolen en zuidenwindlelies. Van de rest ken ik die niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De maand april is de allerbeste maand om dit soort bollen te planten.
Maar soms is ook die maand nog te vroeg, zoals vorig jaar toen er in april nog regelmatig sneeuw viel met flink wat vorst.
In dat geval wacht je tot mei.
Nu planten is zinloos.
Zou je nu planten en er komen door het zachte weer toch bollen boven de grond, dan zijn deze uitermate kwetsbaar voor nachtvorst die tot half mei kan optreden.
Plant je later (april/mei) dan komen de bollen na half mei pas op en hebben ook geen last meer van late nachtvorst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou er nog een paar maanden mee wachten, want de grond is nog veel te koud.
Door de koude grond kunnen ze nog niet aanslaan, met grote kans op rot.
Rieneke1