Kan mijn lavendelstruikje die buiten in een pot staat tegen de vrieskou of moet ik hem binnen zetten ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
17.6K

Het beste antwoord

In de tuin is een lavendel volkomen winterhard, mits hij niet te nat staat.
Maar in een pot is hij wel degelijk vorstgevoelig, omdat de wortels in die pot van alle kanten bevriezen, waardoor het sap van de plant er uit vriest.
Dus eigenlijk verdroogt de plant, maar we noemen dat bevriezen.
Bij strenge vorst de pot met de lavendel inpakken in wat noppenfolie, de pot op de grond plaatsen zo dicht mogelijk tegen het huis.
De grond aan de droge kant houden.
Zoek naar een plaats uit de wind.
Niet binnen zetten, want dan zal de plant gaan groeien( veel te vroeg).
Als je hem dan later alsnog buiten zet, krijgt hij zonnebrand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt eddijst voor uw tip's , Tempete

Andere antwoorden (1)

Je struikje kan best wat vrieskou hebben: zeker met deze zachte winter zou ik me daarover geen zorgen maken.
Het is belangrijker dat hij niet voor langere tijd zeiknat staat.
Rieneke1