hoe stek je het beste rozen?

ik zou graag rozen stekken van perkrozen en klimrozen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.8K
burgos
10 jaar geleden
Aan de rozen kweker overlaten.
Dat nooit lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gewoon lekker proberen, zoveel heb je niet te verliezen!! t is toch altijd leuk om te experimenteren? Ik zag een poosje terug iemand die de stelen in aardappels stak en zo in de grond zette. Ik heb het zelf alleen nog nooit geprobeerd. Ik zou wat verschillende mogelijkheden proberen, bijv. met stekpoeder, zonder stekpoeder, op water laten wortelen, of misschien in de aardappel...

Antwoorden (4)

Dat gaat niet lukken. Rozen worden namelijk geënt op een onderstam van een wilde roos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan wel maar het resultaat is niet geschikt om in de tuin te planten ,daarvoor moet je de rozen oculeren of enten op een goede onderstam van bijvoorbeeld een hondsroos, bijvoorbeeld een van de volgende onderstammen Rosa corymbifera ‘Laxa’ Rosa canina ‘Superbe’ Rosa canina ‘Inermis’ bij oculeren neem je een plant van de onderstam waarna je in de bast een T snede maakt waar je een oog van de gewenste roos onder de bast legt en deze weer afsluit met een speciaal gemaakt lapje of rafia een bewerking die vakkennis benodigt en daarom bij hobbyisten niet veel succes heeft , de onderstammen worden vervolgens een half jaar minimaal verzorgt en het jaar daarop als plantbare roos verkocht .
Als je speciale rassen rozen zoekt kun je ook terecht bij specialisten die oude en zeer speciale rozenrassen kweken om deze te behouden voor de volgende generaties ,daar kun je vaak oook terecht als je een zeer speciale roos hebt en deze wil (laten ) vermeerderen . Een voorbeeld van een dergelijk bedrijf is te vinden op groenloof.stauden-und-rosen.de
Dat bedrijf heeft een bijzonder mooie collectie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van al die duizenden soorten rozen zijn er best wel veel die je gewoon kan stekken.
Maar als het lukt, dan zijn het vaak slechte groeiers, omdat ze dan niet op een krachtige onderstam staan. ( geoculeerd)
Rozen met kleinere bloemen kan je beter stekken dan rozen met grote bloemen.
Knip of snijdt een nieuwe rechte groene tak uit een roos, waar geen zijtakjes aan zitten.
Vul potten met goede stekgrond of potgrond.
De stek moet een cm of 15 lang zijn, doop de onderkant in stekpoeder voor houtachtige gewassen, maak een rond gaatje in de potgrond( met een potlood) en steek de stek 10 cm in de stekgrond.
Plaats de stek een beetje schuin in de grond.
Zet hierna de potten met stekken op een beschutte plaats in de tuin, uit de zon, wel licht.
De grond vochtig houden, dus ook in de winter.
In de loop van het voorjaar zullen de stekken gaan uitlopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gelezen dat je de schuin afgesneden stekken in een rauwe aardappel kunt steken en vervolgens kunt planten. Of het werkt, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel Kruidenvrouwtje dan maar eens proberen. :-)
heb er nooit van gehoord, maar wie weet werkt het wel.
Je kunt ook de stek zoals in antwoord 3 gemaakt in de schaduwgrond plaatsen en er een jampotje of wekglas over heen zetten, dan heb je er het het hele jaar geen omkijken naar. Na een jaar zijn de meeste geworteld. Het gaat het best met de meer ouderwetse rozen. Succes