Welke planten doen het goed in een vochtige, schaduwrijke tuin?

Ik heb zo'n echt stadstuintje; het is redelijk ingesloten door huizen, ligt lager dan mijn vloer, en krijgt alleen in de zomer een paar uurtjes zon per dag (vooral in de ochtend.) Ik probeer er iets van te maken maar vooralsnog doet vooral mos het erg goed. Planten die als 'schaduwminnend' te boek staan bij tuincentra e.d. vermaken zich ook maar beperkt in mijn tuin. Daarom de vraag: welke planten gaan het wel goed doen in deze omgeving, en wat hebben ze nodig om blij te blijven?

toegevoegd voor Eddijst: ik doe een poging een uitgebreidere beschrijving te geven.
De schaduw op de tuin is voor 90% van de huizen, en voor een heel klein deel van de bomen (verschillende soorten loofbomen) in naburige tuinen.

In mijn tuin groeit vooralsnog: mos, in de zomer een heel klein beetje gras, en momenteel een klein tweebladerig plantje dat ik niet kan thuisbrengen. Ook groeien er doornstruiken die mij voorkomen als braamstruiken, maar die ik nog nooit vrucht heb zien dragen. Enkele plantjes die ik aan het eind van de herfst achterin de tuin (het lichtste gedeelte) heb gezet hebben het moeilijk en lijken het niet te gaan halen.
De tuin is altijd bedekt onder een grote hoeveelheid bladeren van wat volgens mij een soort esdoorn is in de tuin van de buren.

Achterin de tuin groeit tegen een schutting een klimop die zich wel goed lijkt te vermaken.
De hele binnentuin ruikt altijd vochtig, tot het echt heel warm weer wordt.

In de herfst kruipt er een ontstellende hoeveelheid naaktslakken rond.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

Ik ben ook geen tuinexpert zoals onze Eddijst, maar ik heb wel jarenlang een schaduwrijke, vochtige stadstuin gehad. De planten die het daar goed deden: hosta's, hedera (klimplant, erg leuk om de muren mee te bedekken), clematis (ook klimplant) en vlijtig liesjes (eenjarige plant). Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denkt te weten,dat mos nogal van zure grond houdt,en daarom waarshijnlijk overmatig aanwezig is in je tuin.
De zuurgraad van de grond is te meten met een pH-test, die verkrijgbaar is bij het tuincentrum. Bij een neutrale grond is de pH-waarde ongeveer 7. Ligt de zuurgraad lager, dan spreek je van een zure grond. Is de zuurgraad meer dan 7, dan is de grond kalkrijk, ook wel basisch of alkalisch genoemd. De meeste tuingronden hebben een zuurgraad tussen 4 en 8. Wanneer grond te zuur is, krijgen de planten te weinig of geen voedingsstoffen die in de grond zitten. Dit heeft tot gevolg dat de planten niet of nauwelijks zullen bloeien. Is de zuurtegraad veel te hoog of laag, dan kunnen de planten zelfs doodgaan. Door kalk aan een zure grond toe te voegen, wordt deze minder zuur. Is de tuingrond juist erg alkalisch, dan helpt turf om de grond wat zuurder te maken.
Planten die het goed doen in zure grond, zijn bijvoorbeeld heide, rododendron, azalea en skimmia. Voor een alkalische grond zijn onder andere sering, buxus, lavendel en pampasgras geschikt.

Maar misschien heeft Eddijst een heel andere mening.Die is per slot van rekening onze tuinspecialist.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit lijkt een simpele vraag ,maar oh z'n moeilijk antwoord! Immers , de samenstelling van de grond bepaalt de keuze van de planten. Dus zuur ,nutraal of kalkrijk. Pas als je dat weet, kan je een stapje verder. Dan mis ik verder ook de hoogte in jou vraag? moet het maar 10cm. hoog worden of 3m.? Dan komt ook nog de hoeveelheid licht. Is de tuin in de schaduw van een huis ? Zoja, hoe hoog? Of is de tuin in de schaduw van bomen, zoja welke soort bomen. Een dennenboom geeft meer schaduw dan een berk, maar een Berk zorgt weer voor erg droge grond. Indien mos erg goed groeit, betekend dat de grond erg voedselarm is. Veel plantensoorten kunnen hier niet groeien, terwijl andere het juist prima vinden! Een stelregel is wel te geven, plant de planten altijd in voldoende potgrond, daar groeien alle planten in. Tevens kunnen alle groenblijvende planten in de schaduw. En dan blijft er nog een keuze uit zeker 500 soorten!!!! Waarschijnlijk zelfs meer dan duizend!!!!En als je dan een onafzienbare lijst met botanische namen hebt ( de meesten planten hebben er 3 plus een ned. naam plus vaak een streeknaam ) dan weet je nog niets want wie is wat ? Stel je vraag opnieuw met meer inf. dan help ik je graag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb dit probleem gelukkig alleen maar in een klein stukje achtertuin. Eerst onkruidvrij maken en bodem verbeteren. Dan aanplanten Ik heb op "goeie vraag" al een heleboel bruikbare tips gekregen. Als planten voor een schaduwrijk stuk kan ik je aanbevelen: vingerhoedskruid; malva (Pas op! Slakken zijn hier ook grote fans van); gebroken hartje; vergeet me nietjes; spirea; hertshooi; maagdenpalm; wederik.
Struiken kan ook. Taxus doet het goed. Is misschien wel saai, maar is wel altijd groen; rododendron met grote bladen.
Ook klimplanten als klimop en kamperfoelie behoren tot de mogelijkheden.
Niet in of met bemeste aarde inplanten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan je varens aanraden. Zijn best stijlvolle planten (vind ik) en groeien daar zeker goed!