Zijn dit nu oesterzwams dit hier op onze boom groeien?

Ze groeien op een dode populier in het kippenhok.
Zoja kunnen we die oesterzwams dan ook opeten en voor hoelang kunnen wij dan dit zwammen plukken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je het eerst navraagt voor je ze op gaat eten.

Het beste antwoord

Oesterzwammen groeien bijna altijd op dood populierenhout en op je foto zie ik populierenstam, dus dat klopt.
Ook is deze zwam vooral te vinden aan het begin van de winter, zelfs als het vriest!
de meeste paddenstoelen zijn dan al lang verdwenen. ( klopt dus)
Het hout moet minstens enkele jaren dood zijn( drie jaar) en geeft daarna een jaar of drie paddenstoelen.
Nu de kleur, dat is nogal lastig, omdat bij koud weer de kleur duidelijk blauw grijs kan zijn maar nu bij dit zachte weer heel anders is.
Oesterzwammen groeien altijd met meerdere bij elkaar, vaak in toefjes, dus dat klopt dus ook.
Het zijn plaatjeszwammen ( onderkant) terwijl de meest paddenstoelen op bomen juist gaatjes zwammen zijn.
Dus dat klopt ook.
Dus alles klopt, de paddenstoelen niet wassen, maar droog in stukjes snijden en in een beetje olijfolie snel gaar bakken, op brood is een delicatesse.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt om het antwoord. Ik heb er al enkele opgegeten en dit te samen met mijn spiegeleieren super lekker. Maar mijn vrouw en kinderen vinden dat maar super dom, het zouden toch maar eens geen oesterzwammen moet zijn. Oooo en wat dan? Ik heb nog een klein vraagje: als ik de overschot (een stuk of 5 zwammen) na enkele daggen in mijn frigo te hebben gelegd was er op de bodem van het bordje een blauw-zwarte vloeistof te zien. Was dit normaal?

Andere antwoorden (1)

Ja, dat zijn oesterzwammen.

"Ein wilkommenere SpeisePilz des Spatherbstes!", zegt het Taschenbuch fuer Pilzfreunde, dus dat klinkt wel als een aardig cadeautje voor kerstmis als je ze zo bij huis vindt.
Als je wilt kun je ze ook weer op dood houd kweken via door de hoed op een stukje vochtig kops hout te leggen, er worden ook wel boorgaten gemaakt gevuld met met wat zaagsel met schimmel, dan is het volgend jaar weer feest. Op internet is wel veel te vinden over het kweken van oesterzwammen.