weet iemand of het nu de moment is om lindebomen(leilinden)te snoeien, of nog even wachten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Zodra de bladeren van de bomen zijn kan er gerust gesnoeid worden. Vanaf dat moment staan de sapstromen in de boom nagenoeg stil en kan de wond rustig genezen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zus heeft ze een paar weken geleden al gesnoeid.
Een lindeboom kan je eigenlijk het hele jaar door snoeien.
Dus ook als er nog blad aan zit.
Of als het erg hard vriest, of als ze al uit gaan lopen.
Het maakt niets uit.
Veel gemeenten gaan er tegenwoordig steeds vaker toe over, om de leilinden te snoeien voordat het blad er af is.
Logisch, dan hebben ze alle bladeren ook meteen te pakken.
Dat scheelt weer veel werk.
Vroeg snoeien betekent ook, dat de boom vroeg uit gaat lopen.
Laat snoeien ( voorjaar) betekent, dat de boom wel 4 a 5 weken later in het blad komt dan normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geldt dit voor alle bomen incl.de bloeiende?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee zeker niet alle bomen maar wel de meeste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlinderboom bv?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlinderboom is geen echte boom maar een struik (vlinderstruik) en inderdaad die mag je pas in maart snoeien.
Wat betreft bomen, er zijn tegenwoordig in ons land veel soorten bomen gekomen, die niet helemaal winterhard zijn.
Dat zijn vooral de wintergroene bomen, zoals de kurkeik, olijf, wintergroene magnolia enz.
Die moet je nooit voor de winter gaan snoeien.
Dat kan nu al
Beste is van ieder takje 1 A 2 cm te laten staan ( krijg je een mooie knot met uitloop )