Waarom bouwen eksters een nieuw nest als ze nog een perfect nest van vorig jaar ter beschikking hebben?

Verleden jaar bouwde een jong eksterkoppel enkele maanden aan een mooi groot nest.Toen het af was wachtten wij (vanuit onze woonkamer) op de komst van de jongen.Die zijn er echter nooit gekomen.(Misschien zijn de eieren door andere vogels geroofd.Of alle jongen dadelijk na de geboorte geroofd?)
Nu zijn de eksters in de boom ernaast een nieuw nest aan het maken.Ze wippen vaak even naar het oude nest waar ze dan even in draaien en pikken maar ze nemen er geen takje van mee.Waarom doen ze al die moeite?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

nesten zijn een bron van ziekte en vlooien. Door elk jaar een nieuw nest te bouwen voorkom je dat je jongen hierdoor besmet worden. tevens kunnen predatoren dan niet zo snel leren waar je nestelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik kan alleen maar speculeren.
misschien is er, ongemerkt door jou, strijd geweest rond het nest, en vonden ze het niet veilig meer.
en eksters zijn slim genoeg om dat te onthouden.

kijk straks maar weer eens op www.beleefdelente.nl
niks dan bakkeleien om het nest:)
Rieneke1
14 jaar geleden
als inderdaad de eieren of jongen zijn geroofd gaan ze natuurlijk niet meer terug naar dat nest
ze weten instinctief dat het daar vorig jaar misgelopen is dus proberen ze een andere plaats