ga in de winter verhuizen nu wil ik graag wat vaste tuinplanten mee nemen? hoe pak ik dat het beste aan!!!

het gaat om buxus figuren en soort boompje paraplu model en hortensia

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
grote kluit meenemen, beetje extra verzorgen in de lengte.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Houd inderdaad rekening met de reactie van PaulBae op het antwoord van Laagtuin. Ik moest daar ook aan denken toen ik deze vraag las.

Antwoorden (3)

De winter is een goede tijd daarvoor. De plant is dan in rust. Graaf ruim om de stam een greppel. Voldoende diep. Daarna met een spitschop onder de plant doorgraven, diep genoeg ook, zodat de meeste wortels behouden blijven. Trek hem dan langzaam los door de plant heen en weer te duwen. Je merkt dan dat hij hier en daar nog vastzit. Probeer hem op die plaatsen ook los te graven. Het is niet erg als hier en daar een wortel wordt doorgegraven. Zolang de meeste maar behouden blijven. Zet het geheel in een grote emmer of een cementkuip en verhuis hem. Graaf in de nieuwe tuin een voldoende groot gat, zet de plant er weer in, vul de aarde goed aan en druk die stevig aan. Zorg voor voldoende vocht als de grond droog was, en in elk geval goed vochtig houden als het lente wordt en de plant weer water gaat opnemen. Doe dit niet bij vorst. De kans is erg groot dat het goed gaat. Omdat je in de winter verhuist. De eerste lente en zomer zal de plant misschien niet zo uitbundig groeien als normaal, maar het jaar erop voelt hij zich weer thuis als hij op een geschikte plek staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je nu nog niet gaat verhuizen en je vaste planten t.z.t. wilt verhuizen naar je nieuwe tuin dan kun je nu het beste de kluiten van de vaste planten rondom lossteken en voor de rest als dit mogelijk is de planten laten staan totdat je ze wilt verplaatsen. Moeten de planten onmiddellijk weg dan kun je kluiten vast in een hoek in de nieuwe tuin laten overwinteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Buxus

stuiken steekt u - spits naar binnen toe - rond met een spade. Vuistregel is de plant van boven te bekijken en de bladrand als grond cirkel voor de spade te zien. Dan pakt u de struik met een hand en met de spade wipt u de kluit omhoog.

Het
boompje paraplu.

Ook hier steekt u rond. Is het een conifeer zorgt u dat er genoeg kluit over blijft. Knoop maar een doek om de kluit. Zoals oma om de soeppan.
Bij bladverliezende is het zorg veel wortel te houden. Hier hoeft echter geen kluit over te blijven. U heeft dan "naakte" wortels.

De Hortensia

haalt u nu ook er uit met kluit als de buxus.

Bewaren.

Van belang is de duur dat u deze planten wilt opslaan wanneer u ze gerooid hebt. In emmers kunt u de buxus en hortensia lang bewaren
Het stammetje moet echter wel met grond bedekt zijn op de plek waar men het tijdelijk opslaat. Kan ook in een emmer.
Als er geen vorst in de grond is kunt u planten.

Advies is om in een zo kort mogelijk moment v00r verhuizen de planten te rooien.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie - Het stammetje moet echter wel met grond bedekt zijn

Moet zijn - Het wortel gestel van het stammetje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er speelt nog iets anders mee. Als het een koophuis is waar je nu in woont is het ook belangrijk goed te realiseren wat je met de kopers hebt afgesproken. Zij kopen de tuin erbij in de staat zoals zij deze gezien hebben. Als er later zonder overleg planten weg zijn, kunnen de kopers de planten terug eisen of een vergoeding vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, maar dat speelt zich niet in de vraag af.