Hoe heet deze plant? Het is een vleesetend plantje. Ik wil weten hoe ik hem moet verzorgen. (foto)

Het is een vleesetend plantje. Ik wil weten hoe ik hem moet verzorgen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Dat is een Drosera soort. ik vind joune het dichts bij een Drosera pauciflora zitten. want joune heeft waarschijnlijk nog weinig zonlicht gehad dus dan heeft hij nog weinig rode kleur aan zijn haartjes. dus zonlicht is vrij belangerijk. verder moet je het plantje geen kraanwater geven. dat is omdat er kalk in kraanwater zit en die plantjes er erg gevoelig zijn. want het zijn moerasplantjes dus die zijn geen kalk gewend. dus gebruik regenwater of kook kraan water en laat het afkoelen. dan is het minder erg om te geven. maar regenwater is het beste. verder moet je ze vrij vochtig houden. zo mogen niet uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Bedoel je met 'joune' de jouwe, dus 'die van jou'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja mijn exuses
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah super, dank je! Dat hij vochtig moest blijven en dan het liefst d.m.v. regenwater stond op zijn labeltje, maar meer niet. Als hij iets vangt, verteert hij het dan vervolgens? Hij lijkt van die opkrulblaadjes te hebben, maar er zaten al wat dooie vliegjes en nog wat troep op in de winkel en hij lijkt er niets mee te doen. Moet ik het laten zitten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
troepjes zou je eventueel er heel voorzichtig er kunnen uithalen. maar vliegjes enzovoort zorgt hij zelf voor. en het is inderdaad waarschijnlijk zo dat hij zijn blad oprold wanneeer er een vliegje in zit. wij hebben zelf ook wel 8 verschillende soorten vleesetende plantjes. en nog steeds die jij hebt met nog een paar soorten. en daar laten wij alles ook vanzelf gaan. behalve het water geven en het zonlicht natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke! Wat leuk dat je er meerdere hebt. Ik vind hem wel lief, ook om naar te kijken. Doet hij dan ook een winterslaap?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
haha leuk dat je het zo leuk vind. mijn vader is er vooral mee bezig geweest. had trouwens me vergist over het gekookte water. dat is beter ook van niet. ik meende gedestilleerd water wat je in de meeste supermarkten kan kopen. of dus regenwater. en de soort die jij hebt is een Drosera aliciae want dat zijn vaak de soort die verkocht worden. nederlandse naam ervan is trouwen zonnedauw. en winterslaap doet hij waarschijnlijk niet. we weten het niet zeker maar volgens mij blijft hij gewoon zo als hij is. maar het is een gevoellig plantje. want hij heeft meer verzorging nodig dan een gewone kamerplant. hij moet namelijk erg vochtig worden gehouden. en veel zonlicht. het hele jaar door. het beste zou ook zijn om een hele kleine kas te gebruiken waardoor de lucht vochtiger om hem heen word. want de soort komt waarschijnlijk uit afrika waar het warm is ,en hoge luchtvochtigheid in de stukjes moerassen is. je kan ook eventueel als je de tijd er voor nemen wilt een kleine frame van ijzerdraad maken met doorzichtige folie zodat je dat als een tentje op hem kan zetten. dat houd hem ook erg vochtig. en in de zomer als het warm is eventueel buiten zetten. moet allemaal niet hoor want vergt natuurlijk veel verzorging. en sorry als ik ergens wat onduidelijk met me schrijven ben haha.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vandaar dat ik ze nooit goed kon houden. ik hield ze wel vochtig, maar met gewoon kraanwater en geen extra licht of aandacht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jaa zijn vrij moeilijk hoor. vooral als je het voor eerst doet is het beste er eel over lezen enzovoort. als je de tijd ervoor wil nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik raad gekookt water ook niet aan. Er blijven mineralen inzitten, ondanks het koken. Ik haalde bij gebrek aan regenwater altijd gedeminiraliseerd water bij de lokale doe-het-zelf zaak.

Andere antwoorden (1)

Op de foto die bij je plantje staat, is een andere soort afgebeeld.
Wel is ook jouw plantje een Drosera , een van de niet inheemse soorten.
Het zijn moerasplanten die in natte turf groeien.
Het liefst regenwater krijgen, kan je daar niet aankomen dan is vijver- slootwater, veel minder slecht dan leidingwater.
leidingwater is voor ze dodelijk!
Laat altijd een beetje water op het schoteltje staan, zet de plant licht, tot volle zon.
Het zijn zeer lastige planten voor in huis.
De meeste soorten Drosera´s sterven in, of na de herfst af en overwinteren als een soort winterknoppen.
Hij kan dan wat droger en koel overwinteren.
Dus is er dan niets meer van het plantje te zien.
Veel mensen gooien dan het plantje weg, omdat ze denken dat hij dood is gegaan.
In het voorjaar, lopen die winterknoppen weer uit en zie je de plant weer terug.
Zo heel af en toe, een klein beetje vloeibare mest geven, liefst organisch.
Staan ze in de zomer buiten, waar ze het veel beter doen, dan zal hij ook gaan bloeien, binnen heb je daar weinig kans op.