Kent er iemand een effectief biologisch middel tegen witte vlieg?

Momenteel zit ik met een ware plaag van witte vliegjes. Ze zitten overal en ik raak ze maar niet kwijt. Ik heb al een aftreksel van brandnetel geprobeerd maar daar trekken die rotbeestjes zich blijkbaar niets van aan.
Kent er iemand een andere remedie?

Toegevoegd na 12 uur:
Even een extra woordje uitleg:
Ik heb die rotbeestjes in hele zwermen in de tuin zitten en ik wil er nu komaf mee maken voordat ze eitjes kunnen leggen die volgend jaar voor dezelfde miserie kunnen zorgen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt voor de reacties.
Het probleem is wel niet opgelost momenteel maar we blijven hopen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
17.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O ze zitten al buiten ! Tja .. dat verandert de zaak natuurlijk.

Antwoorden (4)

Gele vangplaten ingesmeerd met lijm zijn een zeer goed vangmiddel voor witte vlieg. Ze worden namelijk aangetrokken door de gele kleur. Hang de vangplaten net boven de koppen van de planten en zorg ervoor dat ze iedere keer wat hoger gehangen worden als de planten groeien. Ook regelmatig verversen is aan te raden. Deze vangplaten kunnen verkregen worden bij de meeste gespecialiseerde tuincentra. Ook heel wat zaadcatalogi hebben ze al in aanbieding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die platen werken inderdaad vrij goed in een afgesloten ruimte zoals een serre of een veranda (waar ik ze trouwens al jaren gebruik) maar buiten is het vrij nutteloos.
Om witte vlieg weg te krijgen kun je de planten buiten zetten.
Zo lang het weer nog niet al te slecht is kun je dat doen.
De wind zal de vliegjes verspreiden, waarna ze elders verder gaan met voortplanten, of de cyclus komt op een natuurlijke wijze tot stilstand omdat het geen 20 graden Celsius meer is. (Biij 23 graden Celsius planten ze zich het best voort.)

Het minste werk en het minste schadelijk is het dus je aan getastte planten overdag bij redelijk weer buiten te zetten. Dit is ook een goede voorzorgsmaatregel.

Toegevoegd na 2 uur:
Staan je planten al buiten en is daar juist de plaag te vinden, dan zou ik eens vogels in m'n tuin gaan proberen te lokken.
Met name winterkoning en pimpelmees kunnen je hier goed mee helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plezierig voor de buren ;-/, zitten zij opscheept met de rotzooi.
Nog even meegeven dat het momenteel een eindje onder de twintig is maar de zwermen groeien nog elke dag aan.
(Min is trouwens niet van mij)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Witte vlieg is een gewoon beestje uit de natuur. Wanneer het in huis komt loopt dat uit de hand. Meestal door het klimaat dat in huis zo gunstig is voor ze. Ik zou toch zoeken naar een mogelijkheid ze een paar dagen buiten te zetten. Van die - trek ik me weinig aan. Je hebt nu eenmaal mensen die wel minnen willen geven maar eigenlijk geen reden hebben. Op internet heten dat soort mensen Trollen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn winterkonings en pimpelmees is een beetje roestig maar ik zal eens proberen. :-D
Pyrethrum is een biologisch insecticide op basis van een natuurlijk plantenextract dat in het milieu snel uiteen valt. Na 48 uur vind je geen pyrethrum meer terug. Zonlicht versnelt dit proces nog. Een sterk insecticide met zo’n geringe stabiliteit is uitzonderlijk en heeft als enorm voordeel dat de stof snel werkt en ook snel uit het milieu verdwijnt.

Omdat pyrethrum snel afbreekt, krijgen insecten niet de tijd om zich aan te passen en resistent te worden.

Insecten die ermee in contact komen, raken onmiddellijk verlamd en sterven binnen enkele seconden tot minuten.

Omdat natuurlijke pyrethrinen onder invloed van licht reeds na enkele uren afgebroken zijn, wordt piperonylbutoxide toegevoegd. Hierdoor blijft dit bio-insecticide enkele dagen werkzaam en kunnen behandelde groenten reeds twee dagen na bespuiting worden geconsumeerd.

Pyrethrum is werkzaam tegen praktisch alle bovengronds levende insecten zoals tegen alle zuigende en stekende insecten. Tegen zachte insecten zoals spint, bladluis, witte vlieg, jonge rupsen, trips, koolvlieglarven, jonge wantsen, maden, ... is het zeer effectief.

Respecteerd het biologisch evenwicht. Effectief met respect voor mens en leefmilieu.

Bevat geen enkel chemisch solvent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de tuin vrijwel niet te bestrijden!
Dat komt, omdat ze aan de onderkant van de bladeren zitten.
Dus moet je alle onderkanten van bladeren bespuiten.
Komt bij, dat je de vliegjes zelf wel kunt doden, maar direct de dag erna, alweer nieuwe poppen uitkomen, dus nieuwe witte vliegjes.
Dus komen er iedere dag weer nieuwe bij.
Bij kamerplanten had ik goed succes met het spuiten van bladglans, dat is een soort glansmiddel voor gladde bladplanten, om het stof weg te krijgen en is tevens een beschermlaagje.
Het is een soort olie.
Juist door die olie, kunnen de vliegjes geen kant meer op, zitten vast en gaan dood.
Ook een uitstekend middel tegen spint en het is niet giftig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok maar dan stel ik mij de volgende vraag:
Die beestjes zitten aan de onderzijde van het blad waar ook de meeste planten hun ademporiën hebben. Als je daar nu die bladglans gaat opspuiten sluit het dan ook de poriën niet af waardoor je het blad in kwestie ook ten dode opschrijft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja is een goede vraag, toen jaren geleden dat spul uit kwam, had ik ook mijn grote twijfels, maar heb nog nooit iets negatiefs er van ontdekt.
Heb het toen ook toegepast op spint en het bleek zeer goed te werken. ook dan spuit je de boven en onderkant.
Maar ik zou zelf geen probleem hebben als ze in mijn tuin op bepaalde planten zouden zitten, het is een gevolg van een zeer droge perioden deze zomer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op bepaalde planten ok, in kleine hoeveelheden, kan ik mee leven. Het probleem is echter dat het momenteel een ware plaag is, die rotvliegjes zitten overal in hele zwermen. Als ik momenteel door mijn tuin loop en ik raak een plant aan bevind ik mij direct in een witte wolk. Er zijn planten die bijna geheel gehuld zijn in witte vlieg. En ze zitten echt overal, op tuinkruiden zoals lavas, munt (verschillende soorten), salie (is de eerste keer dat ik ze daarop zie), dragon enz. Ook mijn groenten ontsnappen er niet aan van tomaten tot bonen, op erwten, selder, en ga zo maar door.
Ik vrees dat als ik er niets aan kan doen, die rotbeesten binnenkort eitjes gaan leggen die overwinteren en dat volgend jaar de ellende weer begint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb het ooit in mijn boerenkool gehad, kon er niets aan doen. Bij jou heeft het mogelijk te maken met een langdurige droogte deze zomer, vooral tegen het einde van het mooie weer was het heel erg droog.
Veel planten worden daardoor erg zwak en krijgen om die reden witte vlieg.
Normaal gesproken komt witte vlieg alleen binnen voor, vooral in de kas bij b.v. tomaten, door meer mest en water te geven heb je dat probleem nooit, dus daar ligt voor volgend jaar de oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog meer mest? Hmm, staan mijn groenten volgend jaar in pure compost. :-)
Ok, toch bedankt voor de moeite.
Zou je het beste antwoord benoemen maar je hebt al een gouden plak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je verwart compost met mest.
Compost is het organische deel na vertering van organisch materiaal.
Mest zijn mineralen waar de planten van groeien. In compost zitten ook wel wat mineralen, maar compost maakt vooral de structuur van de grond ( ecosysteem) beter, hierdoor wordt het wortelgestel gezonder en daardoor kan de plant meer mineralen ( mest ) opnemen. Compost zorgt dus voornamelijk voor betere wortels om de mest op te kunnen nemen.
Alleen voor betere wortels zorgen is dus vaak niet voldoende.
Jouw probleem met witte vlieg, is vooral veroorzaakt door de grote droogte deze zomer.
Belangrijk is dus:
1 compost voor gezondere wortels.
2 Voldoende water bij sterk drogend weer.
3 Voldoende mineralen ( mest) Dan zijn je planten sterk en gezond en komt er geen witte vlieg in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je dan met mest.
Hetgeen dat uit de achterkant van dieren komt?
Dat gooi ik ook op mijn composthoop, tezamen met allerhande andere afval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mest die je in zakken kan kopen is of kunstmest, dus in een fabriek gemaakt, of het is organische mest, zoals gedroogde koemest, kippenmest, maar ook bloed en beendermeel enz. enz.
Hierin zitten de mineralen in een bepaalde verhouding, die op de zak moet staan.
Gooi jij dierlijke mest op je composthoop, zeker kippenmest, dan krijg je compost met veel voeding er in.
Echter elke keer al het regent, spoelt een deel van die voeding verder de grond in, dus de compost uit.
Maar blijft uitstekend te gebruiken voor je tuin.
Wil je je gazon , groentetuin of b.v rozen bemesten, dan zit daar te weinig voeding in, dan moet je mest er bij gebruiken.
Duidelijk?