Is vernevelen met verdunde melk een goede remedie tegen meeldauw?

Zo ja, wat is de theorie erachter?
Maakt het nog uit of ik volle, halfvolle, of magere melk gebruik?

Rieneke1
10 jaar geleden
in: Tuin
21.2K

Het beste antwoord

Een kleine drie jaar geleden ontdekten onderzoekers uit Zuid-Amerika een alternatief voor de preventie van echte meeldauw. Wagner Bettiol, een wetenschapper uit Brazilië, vond dat wekelijkse bespuitingen met melk
de aantasting van echte meeldauw even goed onder controle konden houden als bespuitingen met met synthetische gewasbeschermingsmiddelen. Niet alleen was melk een goede gewasbescherming, maar ook een goede bladvoeding die het immuunsysteem van de plant verbeterde.
Uit de experimenten bleek dat een wekelijkse bespuiting met een concentratie van minstens 10% (1 deel melk, 9 delen water) de sterke van de meeldauwaantasting met 90% verminderde. Je mag de concentratie niet veel hoger nemen, want boven de 30% groeit er een schimmel op de bladeren die zijn voedingsbodem in de melk vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat voor soort melk wordt er gebruikt? In de oorspronkelijke proeven werd verse melk gebruikt. Dat is natuurlijk niet altijd haalbaar. Uit vernieuwde proeven bleek dat magere melk net zo effectief was. Niet alleen is dit nog goedkoper, maar de kans op kwalijke geurtjes na de bespuiting neemt ook af.
fremar
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank en plus!
Weet je ook waardoor dit zou werken?
fremar
10 jaar geleden
daar vind ik niets over terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Canadesen waren 47 jaar eerder

Andere antwoorden (1)

Meer dan 50 jaar geleden ontdekten onderzoekers in Canada dat sproeien met een oplossing van melk en water op tomaten de echte meeldauw kon voorkomen. Deze kennis is jarenlang ongebruikt gebleven, vooral ook door de opkomst van schimmelbestrijdende middelen. Tot 1999. Vanover de gehele wereld kwamen er uit kleine test omgevingen berichten binnen dat melk inderdaad effectief bleek op een grote groep van planten.

Een oplossing van 40% melk en 60% water bleek even effektief te zijn als chemische bestrijdingsmiddelen.

Waarom het werkt wordt nog onderzocht, maar enkele onderzoekers geloven dat het proteïnen in de melk zijn die in samenwerking met de zon een antiseptische werking hebben. De schimmels worden lettelijk 'weggebrand'.

Om een zo effektief mogelijk resultaat te bereiken sproeit u het beste preventief over de voor meeldauw gevoelige planten bij zonnig weer en herhaald u dit elke 10 dagen. Sproeit u zowel de onder- als bovenkant van het blad.

U kunt hiervoor zowel volle-, als halfvolle melk gebruiken. Het vetpercentage is niet van belang, het zijn de proteïnen in de melk die de klus klaren.

Toegevoegd na 2 minuten:
in de 2e bron wordt een andere reden voor de werking gegeven